پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۶۳-۱۷۴

عنوان فارسی پایایی، روایی و هنجاریابی مقیاس نااُمیدی بین‌فردی (IHS) در دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ دوم
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش هنجاریابی و اعتبارسنجی مقیاس نااُمیدی بین‌فردی در جامعۀ ایرانی بود که میزان نااُمیدی بین‌فردی را در زندگی نوجوانان بررسی می‌کند. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ این پژوهش کلیۀ دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ دورۀ دوم شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از بین آنها 504 دانش‌آموز به‌عنوان گروه نمونۀ موردمطالعه به‌شیوۀ نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها پس از ترجمه و آماده‌سازی مقیاس نااُمیدی بین‌فردی، این ابزار به‌همراه پرسشنامه‌های رفتار خودکشی (SBQ) و نااُمیدی بک (HBQ) برای روایی همگرا و سرسختی روان‌شناختی (AHI) و پرسشنامۀ نیازهای بین‌فردی (INQ) برای روایی واگرا در اختیار نمونۀ پژوهشی قرار گرفت. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از دو رویکرد کلاسیک و نظریۀ پرسش‌ــ‌پاسخ و از نرم‌افزارهای آماری Spss نسخۀ 26 و نرم‌افزار R نسخۀ 4.0.2 استفاده شد. نتایج بررسی روایی سازۀ ابزار با روش تحلیل عاملی تأییدی )نظریۀ کلاسیک( و مدل‌های تک‌بعدی )نظریۀ پرسش‌ـ‌پاسخ(، مدل تک‌عاملی مقیاس نااُمیدی بین‌فردی را تأیید کرد. همچنین، روایی همگرا و واگرای ابزار نیز تأیید شد. اعتبار مقیاس نیز با روش آلفای ‌کرونباخ (مقادیر آلفای بالای‌70/0 برای هر سه عامل و نمرۀ کل) و روش بازآزمایی (همبستگی درون طبقه‌ای بالا بین دو مرحلۀ اندازه‌گیری) در رویکرد کلاسیک آزمون تأیید شد. براساس نظریۀ پرسش‌ـ‌پاسخ نیز اعتبار داده‌ها با استفاده از تابع آگاهی و خطای اندازه‌گیری بررسی شد و تابع ‌آگاهی مقیاس نشان داد هر سه عامل در محدودۀ سطح صفت بین 2- تا 3، بیشترین آگاهی‌دهندگی و کمترین خطای اندازه‌گیری را داشتند. مقیاس نااُمیدی بین‌فردی از پایایی و روایی مطلوبی در جامعۀ ایرانی برخوردار است و می‌توان از آن به‌عنوان یک ابزار علمی معتبر برای ارزیابی نااُمیدی بین‌فردی نوجوانان استفاده کرد. همچنین، این ابزار می‌تواند در جامعۀ نوجوانان ایرانی به‌عنوان ابزاری مفید و معتبر در حوزۀ خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناختی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مقیاس نااُمیدی بین‌فردی، پایایی، روایی، هنجاریابی، دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ دوم،

عنوان انگلیسی Psychometric properties of the Interpersonal Hopelessness Scale (IHS) in high school students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the current study was to standardize and validate the Interpersonal Hopelessness scale in Iranian society, which examines the degree of Interpersonal Hopelessness in adolescents' lives. The present study was a descriptive correlational study. The study population was high school students in Karaj in the academic year 2019-2020, from which 504 students were selected as the study group by cluster sampling. In order to collect data, the Interpersonal Hopelessness Scale along with Suicide Behaviors Questionnaire and Beck Hopelessness Scale for Convergent, and Psychological Hardiness and Interpersonal Needs Questionnaire for divergent validity were used. To analyze the data, two classical approaches and Item Response theory through statistical software SPSS and R software were used. The results of the tool structure validation using heuristic and confirmatory factor analysis (classical theory) and one-dimensional models (Item Response theory) confirmed the single-factor model of the Interpersonal Hopelessness Scale, as well as convergent and divergent validity of the instrument. The validity of the scale was confirmed by Cronbach's alpha method and the retest method in the classical approach. The validity of the data was assessed using the knowledge function and measurement error showed that all three factors had the highest awareness and the least measurement error in the range of the trait level between -2 to 3 Interpersonal Hopelessness Scale has a good validity and reliability in the Iranian society and can be used as a valid scientific tool to assess Interpersonal Hopelessness among adolescents. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مقیاس نااُمیدی بین‌فردی, پایایی, روایی, هنجاریابی, دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ دوم

نویسندگان مقاله مهدی مولایی یساولی |
دانشجوی دکترای سنجش و اندازه‌گیری (روانسنجی)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

پرویز فداکار گبلو |
دانشجوی دکترای سنجش و اندازه گیری (روانسنجی)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

سحر خانجانی وشکی |
استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

سلیمان احمد بوکانی |
دانشجوی دکترای مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی https://cbs.ui.ac.ir/article_26949_b2d342c5932a00083898437fbded8980.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات