|
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۶۱-۷۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر شفقت خود، ناگویی هیجانی و تحریف شناختی دانشجویان با نشانگان ضربه عشقی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی بر شفقت خود، ناگویی هیجانی و تحریف شناختی دانشجویان دارای نشانگان ضربۀ عشق بود. جامعه آمـاری این پـژوهـش شامل تمامی دانشجویان دختر دارای نشانگان ضربۀ عشق شهر قزوین است که در سال 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ پژوهش حاضر ازطریق فراخوان و بهشکل داوطلبانه از بین دانشجویان دختری انتخاب شد که در زندگی خود شکست عشقی را تجربه کردند. سپس این دانشجویان پرسشنامۀ نشانگان ضربۀ عشقی را تکمیل کردند و 30 نفر که نمرۀ بالای برش 20 را کسب کردند، بهعنوان نمونۀ نهایی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. در این پژوهش، بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ شکست عشقی راس (1999)، شفقت خود نف (2003)، پرسشنامۀ تحریف شناختی الیس (1998) و پرسشنامۀ ناگویی هیجانی تورنتو (1994) استفاده شد. همچنین، در پژوهش حاضر برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد آموزش شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی بر ناگویی هیجانی، شفقت خود و تحریف شناختی دانشجویان دختر دارای نشانگان ضربۀ عشق تأثیر معناداری داشته است (001/0>p). باتوجهبه نتایج پژوهش، مشاوران و روانشناسان بهمنظور افزایش شفقت خود، کاهش ناگویی هیجانی و تحریف شناختی دانشجویان دارای نشانگان ضربۀ عشقی، میتوانند از درمان شناختی مبتنیبر ذهنآگاهی استفاده کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تحریف شناختی، شفقت خود، شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی، ناگویی هیجانی، |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on self-compassion, Alexithymia and cognitive distortion of students experiencing love failure. |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on self-compassion, Alexithymia, and cognitive distortion of students with Love Trauma Syndrome. The statistical population of this research includes women students with love trauma syndrome in Azad University Qazvin who were studying in 1399-1400. The sample of the present study was selected through a call and voluntarily from female students who experienced love failure in their lives and People who got a score above 20. People selected the final sample and then these people were randomly assigned to the experimental and control groups. In this study, to collect data, self-compassion Neff (2003) questionnaire, cognitive distortion Elis (1998) questionnaire, and Alexithymia Toronto (1994) questionnaire were used. Also in this study, multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. The results of data analysis showed that mindfulness-based cognitive therapy training had a significant effect on self-compassion, Alexithymia, and cognitive distortions of women students with Love Trauma Syndrome (p < 0.001). The results of the study showed that counselors and psychologists can use mindfulness-based cognitive therapy to increase their compassion, reduce emotional distress, and cognitive distortion in students with Love Trauma Syndrome. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
تحریف شناختی, شفقت خود, شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی, ناگویی هیجانی |
|
نویسندگان مقاله |
امیر رضا افتخار افضلی | دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران
فاطمه ایزدی | استادیار گروه روانشناسی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://cbs.ui.ac.ir/article_26381_76404712b0693753cbbd843c404caf81.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|