پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۴۳-۶۰

عنوان فارسی نقش تعدیل‌گری ویژگی‌های شخصیتی در رابطۀ همدلی قومی‌فرهنگی و قلدری سایبری
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ همدلی قومی‌فرهنگی با قلدری سایبری با نقش تعدیل‌گری ویژگی‌های شخصیتی در بین دختران متوسطۀ دوم شهر اصفهان انجام شد. روش پژوهش، همبستگی بود و جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطۀ دوم شهر اصفهان بودند که از این میان، 380 نفر به‌عنوان نمونه از طریق فرمول نمونه‌گیری کوکران برآورد و از طریق نمونه‌گیری دردَسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، سه پرسشنامۀ همدلی قومی‌فرهنگی وانگ و همکاران (2003)، پرسشنامۀ استاندارد قلدری سایبری مینه‌سینی، نوسنتینی و کالوسی (2011) و پرسشنامۀ فرم کوتاه سنجش صفات پنج‌گانۀ شخصیتی (NEO) مک‌کری و کاستا (1985) بود. تجزیه‌وتحلیل در سطح استنباطی با استفاده از مدل معادلات ساختاری از طریق نرم‌افزار AMOS انجام شد. نتایج تعدیل‌گری ویژگی‌های شخصیتی در کنار خرده‌مؤلفه‌های همدلی قومی‌فرهنگی نشان داد آگاهی همدلانه با ضریب (20/0-)، چشم‌انداز همدلانه با ضریب (37/0-)، پذیرش تفاوت با ضریب (44/0-)، بیان احساس همدلانه با ضریب (26/0-) بر قلدری سایبری تأثیر دارد. نتایج پژوهش در بُعد شخصیتی نشان می‌دهد روان‌نژندی در بین ابعاد شخصیتی بیشترین میزان تعدیل‌گری را در ابعاد خرده‌مؤلفه‌های همدلی قومی‌فرهنگی و با تأثیر فزاینده بر رفتار قلدری سایبری دارد. به نظر می‌رسد هرچند تقویت عرصه‌های همدلی قومی‌فرهنگی می‌تواند کنترل‌کنندۀ رفتارهای قلدری سایبری باشد، در بین دختران نقش ویژگی‌های شخصیتی، به‌ویژه روان‌نژندی، بیشتر از همدلی قومی‌فرهنگی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله همدلی قومی‌فرهنگی، ویژگی‌های شخصیتی، قلدری سایبری،

عنوان انگلیسی The Moderating Role of Personality Traits in Relationship between Ethnic-Cultural Empathy and Cyber Bullying
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the relationship between ethnic-cultural empathy with cyber bullying with the moderating role of personality traits among high school girls in Isfahan. The method is correlation and the statistical population of this study were all female high school students in Isfahan, of which 380 was estimated through Cochran's sampling formula and selected by available sampling. Data collection tools was three questionnaires of ethnic and cultural empathy of Wang et al. (2003), the standard questionnaire of cyber bullying Minnie Sini, Nosentini and Kalousi (2011) and the short form questionnaire of five personality traits (NEO) McCray and Costa (1985). Inferential level analysis was performed using structural equation modeling using AMOS software. Findings: The results of modulating personality traits along with the components of ethnic and cultural empathy showed empathetic awareness with a coefficient of(-0.20), empathetic perspective with a coefficient of (-0.37), acceptance of differences with a coefficient of (-0.44) ), expressing empathy with a coefficient of (-0.26) has an effect on cyber bullying. The results of the research also show that in the personality dimension, neuroticism has the highest degree of moderation among the dimensions of ethnic and cultural empathy sub-components with an increasing impact on cyber bullying behavior. It seems that although strengthening the areas of cultural ethnic empathy can control cyber bullying behaviors, but the role of personality traits, especially neuroticism, among girls is more than cultural ethnic empathy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله همدلی قومی‌فرهنگی, ویژگی‌های شخصیتی, قلدری سایبری

نویسندگان مقاله مریم طلائی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مبارکه، اصفهان، ایران.

سعید شریفی |
استادیارگروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.(نویسنده مسئول مقاله)


نشانی اینترنتی https://cbs.ui.ac.ir/article_26523_7f3c8802c2027ed1c0591a4e3e15cd90.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات