|
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱-۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطۀ سبک دلبستگی با نگرش به تصویر بدنی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه: نقش واسطهای نگرش فرهنگیاجتماعی به ظاهر و پذیرش خود |
|
چکیده فارسی مقاله |
ارزیابی نوجوانان از ظاهر جسمانی خود، مهمترین متغیر در پیشبینی ادراک آنان از خودشان است؛ چراکه نخستین بُعد شکلگیری هویت در انسان، درک بدن و هویت بدنی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل ساختاری نگرش به تصویر بدنی براساس سبک دلبستگی با نقش میانجی نگرش فرهنگی اجتماعی به ظاهر و پذیرش خود در میان دختران نوجوان بود. نوع پژوهش حاضر توصیفیهمبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دختران نوجوان شهر اصفهان بود که 567 نفر از آنان بهشیوۀ نمونهگیری تصادفی خوشهای مشارکت کردند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای نگرش فرد دربارۀ تصویر بدنی خود (1997)، پرسشنامۀ سبک دلبستگی کولینز (1990)، نگرشهای اجتماعی فرهنگی به ظاهر (1995) و پذیرش خود (2001) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری با نرمافزار ایموس استفاده شد. نتایج نشان داد سبک دلبستگی، پذیرش خود و نگرش فرهنگی اجتماعی به ظاهر بر نگرش به تصویر بدنی اثر مستقیم (05/0p<) و سبکهای دلبستگی با میانجیگری پذیرش خود و نگرش فرهنگی اجتماعی به ظاهر بر نگرش به تصویر بدنی تأثیر غیرمستقیم دارند (05/0p<). همچنین، نتایج نشان داد مدل ارائهشده از برازش مناسبی برخوردار است و نقش متغیرهای سبک دلبستگی، نگرش فرهنگی اجتماعی به ظاهر و پذیرش خود در نگرش به تصویر بدنی تأیید شد؛ بنابراین، درزمینۀ نگرش به تصویر بدنی، باید متغیرهای سبک دلبستگی و نگرش فرهنگی اجتماعی به ظاهر و پذیرش خود ازسوی مدارس، آموزشگاهها، مراکز مشاوره و کلینیکهای زیبایی مورد توجه قرار گیرد و بهمنظور ارتقای نگرش به تصویر بدنی در افراد، آموزشهای لازم درجهت ارتقای روابط والد و کودک برای تقویت دلبستگی صورت بگیرد و تلاش رسانهای و فرهنگی و آموزشی بهمنظور مبارزه با استانداردهای تحمیلی دربارۀ زیبایی و خودپذیری مشروط صورت بگیرد. علاوهبراین، والدین و معلمان، خود بهعنوان الگویی عمل کنند که متأثر از پیامهای زیبایی نیست و با تقویت توجه به ابعاد غیرظاهری در افراد، به ارتقای نگرش به تصویر بدنی آنان کمک کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نوجوانی، تصویر بدنی، دلبستگی، پذیرش خود، نگرش فرهنگیاجتماعی به ظاهر، |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between Attachment Styles and Attitudes toward body image in High School Girl Students: The Mediating Role of Socio-cultural attitudes toward appearance and Self-acceptance |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Adolescents' evaluation from their physical appearance is the most important variable in predicting their perception about themselves, because the first dimension of identity formation in humans is body perception and body identity. The purpose of the current study was to examine the structural model of attitudes toward body image according to attachment styles with the mediating role of socio-cultural attitudes toward the self-image and self-acceptance among adolescent girls. The type of the current descriptive research was correlation in the realm of structural equations. The statistical population of the study included all adolescent girls in Isfahan, 567 of whom participated in the study through cluster random sampling. In order to collect data the Multidimensional Body–Self Relations Questionnaire (1997), Collins' Attachment Style Questionnaire (1990), Sociocultural attitudes towards appearance (1995) and Self-Acceptance Questionnaire (2001) were used. To analyze the data, the structural equation method was applied through AMOS software. The results demonstrated that attachment styles, self-acceptance and socio-cultural attitudes toward appearance have a direct effect on body image (p < 0.05) and attachment styles mediated by self-acceptance and socio-cultural attitudes toward appearance have indirect effect on attitudes toward body image (p < 0.05). The results indicated that the presented model has a good fit and the role of the of mediating variables in attitudes to body image was confirmed. Thus, in the domain of attitude toward body image, the attachment style and socio-cultural attitude toward appearance and self-acceptance should be marked by schools, counseling centers and beauty centers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
نوجوانی, تصویر بدنی, دلبستگی, پذیرش خود, نگرش فرهنگیاجتماعی به ظاهر |
|
نویسندگان مقاله |
مائده هاشمیان | دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه شیراز.شیراز.ایران.
عبدالعزیز افلاک سیر | دانشیارگروه روانشناسی.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه شیراز.شیراز.ایران
محمدعلی گودرزی | استاد تمام گروه روانشناسی.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه شیراز.شیراز.ایران
چنگیز رحیمی | استاد تمام گروه روانشناسی.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه شیراز.شیراز.ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://cbs.ui.ac.ir/article_26380_267b40faad567de46a3b88dedbcb2de2.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|