این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 27 آبان 1404
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۵۹-۷۲
عنوان فارسی
از «سویه کاربردی» در هرمنوتیک گادامری تا «به خود اختصاصدادن» در هرمنوتیک ریکور با تکیه بر متون عرفانی
چکیده فارسی مقاله
گادامر و ریکور از چهرههای برجسته هرمنوتیک فلسفی به شمار میآیند؛ اما با وجود همانندیهای دیده شده در نظام هرمنوتیکیشان، تفاوتهای چشمگیری با هم دارند. از آن جمله میتوان به «سویه کاربردی» در تلقی گادامری و «به خود اختصاصدادن» در اندیشه ریکوری اشاره کرد. گادامر در جریان فرایند فهم، به دو عنصر «فهم» و «تفسیر»، رکن سومی به نام «سویه کاربردی» نیز میافزاید. درواقع «سویه کاربردی» تابعی از اصل مرکزی هرمنوتیک فلسفی است که براساس آن، فهم همواره بر یک وضعیت زمانی، تاریخی و انضمامی استوار است؛ اما «به خود اختصاصدادن» در نظریه قوس هرمنوتیکی ریکور، پس از مرحله اول و دوم یعنی «تبیین» و «فهم» قرار میگیرد. مرحله «تبیین» به بررسی ساختار لفظی متن و مرحله «فهم» به عمق معناشناختی متن مربوط میشود و با هدف وصول به نیّت مؤلف (مؤلف ضمنی) انجام میپذیرد؛ اما هدف نهایی تفسیر به «خود اختصاصدادن» است؛ یعنی مفسّر با نگاهی سوبژکتیو و با زمینهزداییکردن متن از وضعیت زمانی و تاریخی، و با دخیلکردن انتظارها، پسندها و پیشداوریهای خود، متن را از تملک مؤلف و زمینه آفرینش آن، به تصاحب خویش درمیآورد و به فهمی تازه از خویشتن نائل میآید. در میان متون عرفانی، اعم از نظم و نثر، شاهد تحقق عینی این دو رویکرد تفسیری در مقام عمل هستیم. چنانکه نمونههای آن را در این پژوهش و در مثنوی معنوی، کشفالاسرار،نامههای عینالقضات و... نشان دادیم. در این پژوهش، با روش توصیفی ـ مقایسهای به تبیین نظری و کاربستی اصل «سویه کاربردی» و «به خود اختصاصدادن» در برخی از متون عرفانی پرداخته میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گادامر، ریکور، هرمنوتیک فلسفی، سویه کاربردی، به خود اختصاصدادن،
عنوان انگلیسی
From Application to Appropriation in the Gadamerian Hermeneutics in the Hermeneutics of Ricoeur based on Mystical Texts
چکیده انگلیسی مقاله
Gadamer and Ricoeur are prominent figures of philosophical hermeneutics. Despite the similarities observed in their hermeneutic system, they have significant differences, too. These include ‘application’ in Gadamer’s view and ‘appropriation’ in Ricoeur's thought. During the process of understanding, Gadamer adds a third pillar called the ‘application’ to the two elements of ‘understanding’ and ‘interpretation’. In fact, ‘application’ is a function of the central principle of philosophical hermeneutics, according to which understanding is always based on a temporal, historical, and concrete situation. However, ‘appropriation’ in Ricoeur’s theory of the Hermeneutic Arc is placed after the first and second stages (i.e. explanation and understanding). The stage of ‘explanation’ is related to the study of the verbal structure of the text while the stage of ‘understanding’ is related to the semantic depth of the text and is done with the aim of reaching the intention of the author (the implied author). However,the ultimate goal of interpretation is appropriation, that is, the interpreter takes the text from the author’s possession and the ground of its creation and acquires a new understanding of himself by taking a subjective view and de-contextualizing the text from the temporal and historical situation, and by incorporating his own expectations, likes, and prejudices. Among mystical texts, including poetry and prose, the objective realization of these two interpretive approaches in practice can be observed in texts such as Mathnavi Manavi, Kashf al-Asrar, Letters of Ayn al-Quzat, etc. In this research, a descriptive-comparative method is used to theoretically explain and apply the principles of ‘application’ and ‘appropriation’ in some mystical texts
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
گادامر, ریکور, هرمنوتیک فلسفی, سویة کاربردی, به خود اختصاصدادن
نویسندگان مقاله
فرزاد بالو |
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
نشانی اینترنتی
https://jpll.ui.ac.ir/article_24823_203684b7a4059a7a8d745b61e1116c11.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات