این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 27 آبان 1404
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۲۹-۴۶
عنوان فارسی
ظرفیتهای مطلوب متون عرفانی ادبیات کلاسیک فارسی برای ساخت بازیهای رایانهای
چکیده فارسی مقاله
متن عرفانی نوعی از ادبیات مبتنی بر درونمایههای خاص و عموماً معنوی است که با توجه به غنای ارزشی و اخلاقی، ظرفیتهای رسانهای مناسبی دارد و میتوان از آن در ساخت بازیهای رایانهای پرمخاطب و همسو با گرایشهای فکری ایرانی بهره برد. با این رویکرد، در ادبیات عرفانیِ رواییِ کلاسیک فارسی، آثاری وجود دارد که بهدلیل شیوه بیان و با تکیه بر ظرفیتهای نمادین و بصری میتوان از آنها برای تولید بازیهای رایانهای اقتباسی استفاده کرد. بر این اساس، در این پژوهش سعی بر این است که با روشی توصیفی ـ تحلیلی به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که چگونه میتوان از متون عرفانی روایتمند مانند سیرالعباد سنایی و آثار مشابه، برای ساخت بازیهای رایانهای اقتباس کرد و این رویکرد در چه سبکها و قالبهایی در این رسانه پُرنفوذ قابلیت اجرا دارد. با این توصیف به نظر میرسد با توجه به روایتهای رمزی، فضاهای ناشناخته و توصیفات شگفتانگیز از ساکنان اماکن در این نوع داستانها، امکان ساخت بازیهای رایانهای سبک ماجراجویی ـ معمایی، به روش اقتباس آزاد و با محوریت خلق انواع چالشهای ذهنی، از این متون در دسترس است؛ همچنین با تمرکز بر تعدد فضاها و وجود انواع موجودات عجیب و تنوع بصری آنها، ظرفیت خلق بازیهایی در سبک رزمی ـ مبارزهای با تغییر کارکرد این موجودات و قهرمانان، از صورت منفعل و صرفاً ناظر، به دشمنان فعال و جنگجویانی جذاب، وجود خواهد داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادبیات عرفانی، سیر العباد سنایی، بازیهای رایانهای، اقتباس،
عنوان انگلیسی
Desirable Capacities of Mystical Texts of Classical Persian Literature for Making Computer Games (By Analyzing Sanai’s Seir al-Ibad)
چکیده انگلیسی مقاله
The mystical text is a type of literature based on specific and generally spiritual themes that, due to its rich moral value, has appropriate media capacities and can be used in making popular computer games in line with Iranian intellectual tendencies. With this approach, there are works in classical Persian mystical narrative literature that can be used for the production of adaptive computer games due to their style of expression and relying on symbolic and visual capacities. Accordingly, in this study, a descriptive-analytical method was used to answer this question: how can narrative mystical texts such as Sanai’s Seir al-Ibad and similar works be adapted to make computer games? And in what styles and formats can this approach be applied in this influential media? With this description, it seems that due to the mysterious narratives, unknown spaces, and amazing descriptions of the inhabitants of places in these types of stories, it is possible to make adventure-puzzle style computer games by free adaptation with the focus on creating various mental challenges from these texts. Also, by focusing on the multiplicity of spaces and the existence of different types of strange creatures and their visual diversity, there will be the capacity to create games in martial-combat style by changing the function of these creatures and heroes, from passive and mere observers to active enemies and attractive warriors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ادبیات عرفانی, سیر العباد سنایی, بازیهای رایانهای, اقتباس
نویسندگان مقاله
علیرضا پورشبانان |
استادیار، گروه آموزشی عمومی، دانشکده کاربردی، دانشگاه هنر تهران،شهر تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jpll.ui.ac.ir/article_24796_09e1e47050b622b48eeabc55ab84f063.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات