|
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۱۵-۱۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
کتم کرامات؛ علل و مبنای کتم کرامت ازسوی اولیا |
|
چکیده فارسی مقاله |
< p>از متون بسیار صوفیان میتوان فهمید کتم کرامات یک سیره مستمر عرفانی بوده است. اصل در کرامت بر کتم است؛ مگر آنکه اراده خداوند بر اظهار آن تعلق گیرد. کتم در کرامات، در مقایسه با تحدّی و اظهار در معجزات، پژوهشگر را بهسوی مبنایی عرفانی سوق میدهد که کرامات را از معجزات و نیز دیگر خوارق عادات متمایز میکند. در این پژوهش برای رسیدن به این هدف، نخست علل کتم کرامات و آنگاه دو رویکرد متفاوت اولیا به کراماتشان بررسی میشود. در کرامات بهجای شاخصه «تحدّی» و «اظهار»، دو شاخصه «کتم» و «طلب» مطرحشده که به ظاهر متعارض است. سالک باید هم طالب کرامات باشد و هم نسبتبه آن بیتوجه و کتوم (رازنگهدار) باشد. تفاوت این دو حکم را باید در تفاوت انواع کرامات حسّی و معنوی و نیز انواع سالک جست. دستاورد این پژوهشْ مبنایی عرفانی در کتم کرامات است که باید آن را حتی در تعریف کرامات نیز دخیل دانست. این رویکرد واقعنمایانه به کرامات اولیا بسیار به باورپذیری این پدیدههای بحثبرانگیز یاریرسان است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کرامات اولیا، کتم کرامات، مبنای کتم، تصوف، |
|
عنوان انگلیسی |
Concealing Karamat (Theurgy) by Aulia (Saints): The Basis and Reasons |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
< p >It can be seen from the texts of many Sufis that concealing Karamat has been a common mystical behavior. Concealing is the principle in Karamat unless the will of God reveals it. In comparison with the disclosure in the miracles, concealing in Karamat leads the researcher to a mystical basis that distinguishes Karamat from miracles as well as other transcendental habits. The present study investigates the causes of concealing Karamat and then presents two different approaches of Aulia (Saints) towards their own Karamat. In Karamat, instead of the indicators of ‘challenge’ and ‘expression’, two indicators of ‘concealing’ and ‘demand’ have been proposed, which are seemingly conflicting. The mystic must be both the seeker of Karamat and indifferent to it. The difference between these two rulings should be sought in the difference between the types of sensory and spiritual miracles as well as the types of mystics. The results of the present study show a mystical basis in concealing Karamat that should be considered even in the definition of Karamat. Such a realistic approach to the Karamat of Aulia could greatly contribute to the credibility of such controversial phenomena. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
کرامات اولیا, کتم کرامات, مبنای کتم, تصوف |
|
نویسندگان مقاله |
محمد رودگر | استادیار، گروه عرفان اسلامی، پژوهشکدة امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jpll.ui.ac.ir/article_25486_c1ad08961b08cfbc5221e6e20098465c.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|