این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 26 آبان 1404
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۹-۳۶
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی جایگاه روایات امام صادق (ع) در تفسیرهای لطائفالإشارات و کشفالأسرار
چکیده فارسی مقاله
تبیین مسئله: حدیث یکی از مهمترین منابع تفسیری قرآن کریم است. به استناد روایات پیامبر (ص) و امامان (ع)، تأویل صحیح قرآن و حقایق آن را تنها ایشان میدانند. از مباحث مؤثر در فرهنگ شیعه شناخت جایگاه و مقام اهلبیت (ع) در تفاسیر قرآن و سایر فرق دینی است و این مهم تنها با تبیین رویکرد مفسران به روایات ایشان امکانپذیر است. سُلَمی در کتاب حقایقالتّفسیر، تفسیری بر بخشهایی از قرآن منسوب به امام جعفر صادق (ع) را آورده است که پل نویا برای نخستینبار آن را منتشر کرد. وی امام صادق (ع) را نخستین مفسّری یافت که قرآن را با تجربۀ درونی خود بازخوانده و تفسیر کرده است.روش: در این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و شیوۀ مقایسهای بین دو تفسیر لطائفالإشارات قشیری و کشفالأسرار میبدی ـ از مهمترین تفسیرهای عرفانی قرآن ـ میزان و شیوه بهکارگیری روایات امام صادق (ع)، بهویژه روایات منسوب به آن امام در حقایقالتّفسیر سُلَمی و رویکرد هرکدام سنجیده میشود.یافتهها و نتایج: این بررسی نشان میدهد همۀ روایات امام در لطائف، برگرفته از حقایقِ سُلَمی است؛ اما کشفالأسرار فقط مرجع بخشی از آنهاست. قشیری به کلام امام صادق (ع)، تنها مانند سخن یکی از مشایخ تصوف نگریسته است. میبدی با نقل روایات از قول امام صادق (ع) از تفسیر منسوب به امام (ع) و دیگر منابع، از ایشان، هم مانند پیشوای مذهبی و هم مثل پیر طریقت یاد کرده است. هر دو مفسر براساس روایتی از امام صادق (ع) به وجود مراتب در قرآن معتقدند و تفسیر ظاهری را در کنار تفسیر باطنی میپذیرند. هر دوی آنها به اتحاد بین شریعت، طریقت و حقیقت باور دارند. بنای تفسیر اشاری در هر دو تفسیر، تجربۀ عرفانی است که مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی و زبانشناختی را شکل داده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
امام صادق (ع)، روایت، کشفالأسرار، لطائفالإشارات، تفاسیر عرفانی ،
عنوان انگلیسی
A comparative study of the place of narration of Imam Sadiq (as) between lata'if al-Isharat and Kashf-al-Asrar
چکیده انگلیسی مقاله
Hadith has always been one of the most important sources of the Holy Qur'an. Sulami in the book of Haghayegh al-Tafsir, the commentary on parts of the Qur'an attributed to Imam Ja'far Sadiq (as) has brought. In this study, with a Analytical descriptive and comparative method study between two interpretations: Lata'if al-Isharat by Qushayri and Kashf al-Asrar by Meybodi, the amount of the use of narrations of Imam Sadiq(as), the approach was each. This study shows that all narrations of Imam in Lata'if al-Isharat are derived from Haghayegh al-Tafsir, if Kashf al-Asrar is only a reference part of them. The range of quotations in Lata'if is very narrow than Kashf al-Asrar. While it was greedy to preserve the Quranic of Islam and has tried to keep the Sunni and Sunni people satisfied, Meybodi has shown his devotion to the promise of Shiite imams. The Imam Sadiq (as) was one of the elders of Sufism. Both commentators, based on a narration from Imam Sadiq (AS), believe in the existence of levels in the Qur'an and they accept the outward interpretation along with the inward interpretation. They both believe in the :union: of divine law, spiritual way and spiritual truth. The basis of allusive interpretation in both interpretations is the mystical experience that has formed the ontological, epistemological, and linguistic foundations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
امام صادق (ع), روایت, کشفالأسرار, لطائفالإشارات, تفاسیر عرفانی
نویسندگان مقاله
رضا طباطبایی عمید |
دانشجوی دوره دکتری عرفان و تصوف دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
قدرت ا... خیاطیان |
دانشیار گروه ادیان و عرفان، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
عظیم حمزئیان |
دانشیار گروه الهیات دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان
نشانی اینترنتی
https://jpll.ui.ac.ir/article_26993_4cdbf1f0725f2071f15593f746fbac24.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات