|
دانش شناسی، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۳۱-۴۲
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطهی تسهیم دانش و نوآوری کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر، از یک سو تعیین میزان تسهیم دانش و سطوح پنجگانه نوآوری (محیطی، رهبری، فرایند، بازخورد- محیط و بازخورد- فرد) و از سوی دیگر تعیین رابطه تسهیم دانش و نوآوری کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس در سال 1392 است. روش پژوهش: پژوهش حاضر، از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- همبستگی است. 44 نفر از کتابداران و مدیران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس جامعه پژوهش را تشکیل میدهند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته تسهیم دانش و پرسشنامهی نوآوری سازمان آمید و همکاران (2002) استفاده شده است. روایی پرسشنامه با توجه به نظر اساتید حاصل شده و پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ که برای پرسشنامه نوآوری آمید 83/. و تسهیم دانش 95/0 استفاده شده است. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی Pearson و t-test تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها: یافتهها نشان داده است که میزان تسهیم دانش در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس با کسب میانگین 75/1 در سطح نامطلوبی است. از نظر نوآوری مطابق با سطوحی که آمید و همکاران (2002) تعیین کردهاند، نوآوری محیطی، فرایند و بازخورد- فرد با کسب میانگینهایی به ترتیب 84/2، 04/3،92/2 در کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس در سطح متوسط قرار دارند و نوآوری رهبری با کسب میانگین 26/3 در این کتابخانهها در سطح پایین و نوآوری بازخورد- محیط با کسب میانگین 43/2 در کتابخانههای مورد نظر در سطح بالا قرار دارند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان بیان نمود بین تسهیم دانش و نوآوری بین کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس رابطه معناداری وجود ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The relationship between knowledge sharing and innovation of academic librarians |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose: It aimed to determine the level of knowledge sharing and a set of five levels of innovation (environmental, leadership, process, and feedback - the feedback - people) and the relationship between knowledge sharing and innovation. Methodology: In this study, the type of research is applied and research method used is descriptive correlation. The research population included 31 librarians and administrators of the Tarbiat Modarres University libraries. To gather data 2 questionnaires were utilized. The data, using descriptive and inferential statistics, including t-test and Pearson correlation coefficient were analyzed. Findings: The level of knowledge sharing among the librarians, 1.75, is undesirable. In general, knowledge sharing and innovation between the two variables, there is no significant relationship between them. Conclusion: The directors of the University library share their knowledge and experience to deal with subordinates followed further innovation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ابراهیم زارعی | دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
عصمت مومنی | عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://qje.iau-tnb.ac.ir/article_522221_3d0bc108123a8e2fb20dc1c9315e71bb.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1669/article-1669-263070.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|