مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۳، شماره ۱، صفحات ۵۳-۶۴

عنوان فارسی شبیه‌سازی یک بعدی احتراق ترکیب‌های مختلف گاز طبیعی غنی شده با هیدروژن
چکیده فارسی مقاله توربین‌های گازی زمینی یکی از پرکاربردترین توربین‌ها می‌باشند که سوخت اصلی آن‌ها گاز طبیعی است. به دلیل تغییر ترکیب گاز طبیعی تولید شده در پالایشگاه‌ها در زمان‌ها و مکان‌های مختلف، و هم‌چنین تغییر ترکیب سوخت در خطوط گازرسانی به نیروگاه‌ها، خواص احتراقی ترکیب‌های مختلف، تغییر کرده و در بعضی اوقات، تاثیرات مضری را برجای می‌گذارد. به همین دلیل، روش‌هایی پیشنهاد شده است که تاثیرات منفی احتراق نامطلوب ایجاد شده در سوخت‌های هیدروکربنی به حداقل برسد که یکی از این روش‌ها، تزریق هیدروژن است. هیدروژن به دلیل دارا بودن خواصی همچون انرژی اشتعال پایین، واکنش‌پذیری بالا، قدرت نفوذ بالا و سرعت سوزش بالا، یک افزودنی خوب برای بهبود احتراق سوخت‌های هیدروکربنی به شمار می‌رود. در این پژوهش نیز سعی شده است که تأثیر دو سینتیک شیمیایی مختلف، تأثیر تغییر ترکیب سوخت گاز طبیعی و هم‌چنین افزودن هیدروژن به منظور بهبود احتراق ترکیب‌های مختلف سوخت و تأثیر فشار بر مشخصه‌های احتراقی بررسی شود. مشاهده شده است که در شرایط کاری درنظر گرفته شده در این پژوهش، سینتیک جی‌آرآی3 عملکرد بهتری نسبت به سینتیک آرامکومِک3/1 دارد. هم‌چنین افزودن 10 درصد هیدروژن، باعث بهبود خواص احتراقی مورد بررسی از جمله بازه پایداری احتراق، شده است. با افزایش فشار نیز می‌توان به مقادیر بالاتری از دما و سرعت سوزش آرام دست پیدا کرد و بازه پایداری احتراق را گسترش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توربین گازی زمینی، تزریق هیدروژن، سینتیک جی آرآی3، سینتیک آرامکومِک3/1، تأثیر فشار بر محدوده شعله‌وری،

عنوان انگلیسی One-dimensional Combustion Simulation for Different Hydrogen-enriched Natural Gas Blends
چکیده انگلیسی مقاله Land-based gas turbines are one of the most practical turbines that use natural gas as the main fuel. Since natural gas is produced with different compositions in the refinery process, it can lead to change widely the combustion characteristics. In order to avoid this undesirable variation on combustion characteristics, different methods are suggested. One of these methods is the injection of Hydrogen into the main fuel (i.e. Natural gas). Hydrogen fuel has some desirable properties such as low activation energy, high reaction rate and high burning velocity which makes hydrogen as a suitable additive for modification of combustion characteristics of hydrocarbon fuels. The main purpose of the present study is studying the effects of Hydrogen addition into the different compositions of natural gas to achieve better combustion characteristics. It is observed that the addition of Hydrogen in a specific volumetric percentage into main fuel causes to modify combustion properties, for instance increasing flammability limits.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله توربین گازی زمینی, تزریق هیدروژن, سینتیک جی آرآی3, سینتیک آرامکومِک3/1, تأثیر فشار بر محدوده شعله‌وری

نویسندگان مقاله احسان بهمنی |
مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

کیومرث مظاهری |
مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

علیرضا علیپور |
شهید چمران اهواز-مهندسی- گروه مهندسی مکانیک


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_3477_8a0e93d9e1c041780355af7c270f4956.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات