این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 2 مهر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۳، شماره ۳، صفحات ۱۶۶۷-۱۶۷۶
عنوان فارسی
بررسی تجربی عملکرد یک سیستم توان یکپارچه سری پیل سوختی پلیمری انتها بسته هیدروژن-اکسیژن با سطح فعال بزرگ و سیستم رطوبتزن داخلی
چکیده فارسی مقاله
پیلهای سوختی پلیمری با آند و کاتد انتها بسته میتوانند با سیستمی نسبتاً ساده درصد مصرف سوختهای اکسیژن و هیدروژن را افزایش دهند. با اینوجود، تجمع آب در بخش انتهایی کانالهای آند و کاتد موجب قحطی سوخت موضعی و در نتیجه کاهش عملکرد پیل سوختی میشود. در این مقاله، برای اولین بار یک طرح جدید برای سری پیل سوختی ارائه شده است که بدون استفاده از دستگاههای گردش مجدد سوخت که نیازمند صرف توان اضافی هستند، میتواند درصد مصرف سوخت را افزایش دهد. ایده اصلی طرح ارائهشده تقسیم سری به دو مرحله مجزا است: گاز خروجی از مرحله اول بعد از ورود به جداساز به مرحله بعدی وارد میشود. گازهای واکنشگر قبل از ورود به سلولها از یک رطوبتزن یکپارچه با سری عبور کرده و رطوبت مورد نیاز برای عملکرد مناسب را کسب میکنند. در طرح ارائهشده اگرچه پیل سوختی در حالت انتهابسته کار میکند اما با توجه به مرحلهای بودن سری، بیشتر سلولها در استوکیومتری بزرگتر از 1 کار میکنند. با این طراحی نیاز به تخلیه کمتری برای دفع آب تجمعیافته است. به عبارتی دیگر، کارایی طرح انتها بسته معادل طرح انتها باز خواهد شد. تمامی آزمونهای عملکردی در یک سیستم قدرت یکپارچه با پیل سوختی انجام شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیل سوختی پلیمری، عملکرد انتها بسته، زمان تخلیه، کارایی، رطوبتزن یکپارچه، تجمع آب،
عنوان انگلیسی
Experimental Investigation of Integrated Power System of Dead-End Proton Exchange Membrane Fuel Cell H2/O2 Stack with Large Active Area and Internal Humidifier
چکیده انگلیسی مقاله
Proton exchange membrane fuel cells with a dead-ended anode and cathode can obtain high hydrogen and oxygen utilization by a comparatively simple system. Accumulation of the water in the anode and cathode channels can lead to local fuel starvation, which degrades the performance of fuel cell. In this paper, for the first time, a new design for proton exchange membrane fuel-cell stack is presented that can achieve higher fuel utilization without using fuel recirculation devices that consume parasitic power. Unified humidifier is another novelty that is applied for the first time. The basic concept of the design is to divide the anodic cells of a stack into two blocks by conducting the outlet gas of each stage to a separator and reentering to next stage, thereby constructing a multistage anode and cathode. In this design, higher gaseous flow rate is maintained at the outlet of the cells, even under dead-end conditions, and this results in a reduction of purge-gas emissions by hindering the accumulation of liquid water in the cells. The result shows that with this new design the dead-end mode has the same performance as open-end mode. All performance tests were carried out at an integrated power system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پیل سوختی پلیمری, عملکرد انتها بسته, زمان تخلیه, کارایی, رطوبتزن یکپارچه, تجمع آب
نویسندگان مقاله
مجید خورشیدیان |
دانشگاه صنعتی مالک اشتر، آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی
سید مجید رهگشای |
دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
مظاهر رحیمی اسبویی |
آزمایشگاه تحقیقاتی فناوری پیل سوختی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، فریدونکنار، ایران.
سید حسین مسروری سعادت |
آزمایشگاه تحقیقاتی فناوری پیل سوختی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_3813_6601a590cc11134f8fb9e37cb66e3717.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات