این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 10 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۳، شماره ۳، صفحات ۱۵۲۱-۱۵۳۶
عنوان فارسی
تحقیق تجربی و عددی ضریب اثربخشی خنککاری لایهای در نوک پره توربین دارای اسکوئیلر
چکیده فارسی مقاله
در کار تحقیقاتی حاضر، به بررسی اثر حضور اسکوئیلر در بهبود عملکرد آیرودینامیکی و توزیع بار حرارتی در ناحیه نوک پره پرداخته شده است. ابتدا اثر چهار نسبت دمش مختلف بر روی عملکرد خنککاری نوک پره دارای اسکوئیلر بهصورت تجربی و با استفاده از روش اندازهگیری انتقال حرارت در حالت پایا بررسی شده است. سپس با بهرهگیری از رهیافت معادلات ناویر-استوکس به روش میانگینگیری رینولدز به بررسی عملکرد خنککاری و افتهای آیرودینامیکی در نوک پره تخت و دارای اسکوئیلر پرداخته شده است. نتایج حاصل از تحقیقات تجربی نشان میدهد در پره دارای اسکوئیلر، با افزایش نسبت دمش، مناطق وسیعتری از نوک پره تحت پوشش سیال خنککننده قرار میگیرند. نتایج شبیهسازی عددی نشان میدهد، در تمام نسبت دمشها، متوسط اثربخشی در سطح پروفیل پره با نوک تخت کمتر از پره دارای اسکوئیلر است. در پره دارای اسکوئیلر، با افزایش نسبت دمش، مقدار متوسط ضریب انتقال حرارت در سطح پروفیل پره با نوک تخت و دارای اسکوئیلر به ترتیب به مقدار 43% و44% کاهش پیدا کرده و متوسط ضریب اثربخشی بر روی لبه داخلی اسکوئیلر و سطح بالای اسکوئیلر به ترتیب 23% و 15% افزایش پیدا میکند. ضمنا با بالا رفتن نسبت دمش، انتقال حرارت در سطوح ذکرشده کاهش پیدا میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توربین محوری، خنککاری لایهای، اسکوئیلر، ضریب اثربخشی، عملکرد آیرودینامیکی،
عنوان انگلیسی
Experimental and Numerical Investigation of Film Cooling Effectiveness on Squealer Tip of a Turbine Blade
چکیده انگلیسی مقاله
In this article, the effects of squealer on aerodynamic performance and thermal load distribution on the blade tip region are investigated. Experimental results are presented at blowing ratios of 0.5, 0.75, 1.0, and 1.5. The film-cooling effectiveness is measured via the steady-state heat transfer measurement technique. A numerical approach has been applied to compare the film cooling performance and aerodynamic losses in the plane and recessed blade tips. The experimental results indicate that, as the blowing ratio increases, the coolant jets provide better cooling coverage on the cavity surface. The numerical results show that the plane tip film-cooling effectiveness is lower than that for the squealer tip. It can be observed that, for the plane and squealer tip configurations, as the blowing ratio increased, the heat transfer coefficient decreased by about 43% and 44%, respectively. Moreover, the film-cooling effectiveness on squealer tip surface and rim walls increased by 15% and 23%, respectively. Furthermore, the lower heat transfer coefficient was observed at a higher blowing ratio on the surfaces mentioned above. The squealer tip geometry showed better aerodynamic performance, which results in weaker tip leakage vortex and lower tip leakage flow rate with respect to the plane tip geometry.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
توربین محوری, خنککاری لایهای, اسکوئیلر, ضریب اثربخشی, عملکرد آیرودینامیکی
نویسندگان مقاله
رضا تقوی زنور |
دانشگاه علم و صنعت
پانته آ پیکانی |
دانشکده مکانیک / دانشگاه علم و صنعت / تهران / ایران.
علی اکبرزاده |
دانشکده مهندسی مکانیک / دانشگاه علم و صنعت ایران / تهران / ایران
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_3827_a5a0395f1df19d5b61e74314cbdfd1a5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات