این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۳، شماره ۶، صفحات ۳۷۱۷-۳۷۳۲

عنوان فارسی بررسی تجربی و شبیه‌سازی تغییر شکل مومسان صفحات دوقطبی فلزی با الگوی شیار موازی مارپیچ
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش، تغییر شکل مومسان صفحات دوقطبی فلزی با الگوی شیار مارپیچ در فرایند مهرزنی مورد بررسی قرار گرفت. مسیر کرنش و توزیع ضخامت در صفحات دوقطبی فلزی از جنس فولاد زنگ‌نرن 304 با ضخامت 1/0 میلی‌متر تعیین شدند. بدین منظور، شبیه‌سازی فرایند توسط نرم‌افزار اجزای محدود انجام شد. صحت نتایج به کمک مقایسه منحنی توزیع ضخامت و نیرو-جابجایی تجربی و شبیه‌سازی مورد بررسی قرار گرفت که به ترتیب بیانگر 76/4 و 85/3 درصد خطا می‌باشند. با توجه نتایج بدست‌آمده، جریان ورق تاثیر متفاوتی بر توزیع ضخامت در کانال‌های داخلی و بیرونی خواهد داشت و درصد نازک‌شدگی کانال‌های میانی در راستاهای طولی، قطری و عرضی، بیشتر از کانال‌های کناری می‌باشد. بیشترین درصد نازک‌شدگی (ناحیه بحرانی) در کانال‌های میانی واقع بر راستای طولی (33 درصد در دیواره کانال) ایجاد می‌شود در حالی که راستای قطری، راستای بحرانی برای کانال‌های کناری می‌باشد. به دلیل ایجاد مسیر کرنش کشش دومحوره در راستای قطری، برخلاف سایر راستاها کاهش ضخامت قابل توجهی هم در دیواره کانال و هم در کف کانال صفحات دوقطبی فلزی مشاهده می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیل سوختی، صفحات دوقطبی فلزی، شکل‌دهی فلزات، توزیع ضخامت، مسیر کرنش،

عنوان انگلیسی Experimental and numerical investigation of the plastic deformation of metallic bipolar plates with serpentine flow filed
چکیده انگلیسی مقاله In this study, plastic deformation of the metallic bipolar plate with serpentine flow field was investigated during stamping process. Strain path and thickness distribution in 304 stainless steel bipolar plate with the thickness of 0.1 mm were determined. To this aim, the process was simulated by the commercial finite element code. The validity of the result was evaluated by comparing the experimental and numerical thickness distribution and force-displacement curve which represent 4.76 and 3.85% prediction error, respectively. According to the results, flow of the material has significant effect on the thickness distribution of the central and lateral channels, and the thickness reduction percentage of the central channel in longitudinal, diagonal and transverse direction is much more than that of lateral one. Maximum thickness reduction (critical area) in central channels is placed in longitudinal direction (33% at channel side) while the diagonal direction is considered as critical direction for lateral channels. Due to the existence of the equibiaxial tension strain path in diagonal direction, significant thickness reduction is observed in both the side and the rib zone of the channels.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پیل سوختی, صفحات دوقطبی فلزی, شکل‌دهی فلزات, توزیع ضخامت, مسیر کرنش

نویسندگان مقاله حسین طالبی قادیکلایی |
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس

محمد مهدی برزگری |
آزمایشگاه تحقیقاتی فناوری پیل‌سوختی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_4171_4f844b3561127b8df1d291086fa14a22.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات