این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۳، شماره ۹، صفحات ۴۷۷۳-۴۷۸۸
عنوان فارسی
ارائه یک مدل به منظور پیشبینی رفتار ناپایای سلول واماندگی
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله یک مدل ریاضی جدید بر پایه مدل مور به منظور پیشبینی سرعت سلولهای واماندگی توسعه داده شده است. مدل توسعه داده شده توانایی مدلسازی رفتار ناپایای سلولهای واماندگی (تغییرات سرعت و شتاب سلولها) را دارا است. این در حالی است که مدل مور فقط قابلیت پیشبینی سرعت نهایی سلول واماندگی را دارد. فرضیات صورت گرفته در این پژوهش مانند شمای کلی سیستم، تأخیرهای زمانی در کانالهای ورود و خروج و همچنین اغتشاشات کوچک مانند مدل مور در نظر گرفته شده است. در مدل توسعه داده شده ضریب افزایش فشار در زمان بروز واماندگی گردان برای روتور و استاتورها به صورت یک تابع دیفرانسیل مرتبه دو در نظر گرفته شده است که قابلیتهای بیشتری به مدل میدهد. مقایسه نتایج آزمایشگاهی و مدل توسعه داده شده نشان میدهد که مدل توسعه داده شده رفتار ناپایای سلولهای واماندگی گردان را با دقت خوبی پیشبینی مینماید. به علاوه، مدل حاضر قابلیت بررسی اثر پارامترهایی مانند زاویه استگر، تعداد طبقات کمپرسور و تعداد سلولهای واماندگی بر سرعت اولیه سلول واماندگی و شتاب آن را دارا میباشد. همچنین مدل حاضر پیشنهاد میکند که واماندگی گردان کاملاً توسعه یافته زمانی تشکیل میشود که تعداد سلولهای واماندگی به 1 برسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واماندگی گردان، سرعت سلول واماندگی، کمپرسور محوری، تئوری مور،
عنوان انگلیسی
A Theory for Predicting Stall Cell Transient Behavior
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, a new model is developed for rotating stall in low speed axial compressors and fans. The theory is developed from Moore’s theory. The modified model makes it possible to predict the transient behavior of the stall cells, which is not possible with Moore’s theory. The general assumptions such as the layout of the compression system, the lags in the entrance and exit ducts, and the small disturbances are assumed to be similar to those of Moore’s theory. However, a second order hysteresis is used in the current work for the pressure rise of the rotor and stator rows. Comparing the experimental results with the theory shows that the modified model can predict the transient behavior of the stall cells fairly accurately. Furthermore, the current model makes it possible to study the effects of different parameters such as the stagger angle, number of stages, and number of stall cells. It has been suggested in the current study that the number of stall cells should reduce to one in a fully developed rotating stall pattern.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
واماندگی گردان, سرعت سلول واماندگی, کمپرسور محوری, تئوری مور
نویسندگان مقاله
حسین خالقی |
دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
محمد جواد شهریاری |
دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
مارتین هنریچ |
انستیتوی مکانیک و دینامیک سیالات، دانشگاه فرایبرگ، فرایبرگ، آلمان
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_4452_32c36f1c13d3e5af287f0408b254a02c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات