این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۲۵-۱۴۹

عنوان فارسی عوامل تأثیرگذار بر اشتغال در کسب‌وکارهای تبلیغاتی اینترنتی؛ دیجیتال‌مارکتینگ
چکیده فارسی مقاله نیاز به تبلیغات در فضای اینترنت امروزه به یک ضرورت برای کسب‌وکارهای اینترنتی و غیراینترنتی تبدیل شده ‌است. کسب‌وکارهای دیجیتال‌مارکتینگ، کسب‌وکارهای نوپایی در ایران است که تحلیل جامعه‌شناختی این کسب‌وکارها یکی از نیازهای ضروری جهت رشد و توسعه آنها است. این مقاله سعی دارد عوامل مؤثر بر اشتغال افراد در کسب‌وکار‌های تبلیغاتی اینترنتی را احصاء و مورد بررسی قرار دهد. برای دستیابی به این مهم، پس از کنکاش در نظریات مختلف جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، علوم تربیتی و... یک مدل نظری با رویکرد بین‌رشته‌ای ارائه شد و6 متغیر استعداد، علاقه، فرهنگ سازمانی، مزایای شغلی، طبقهٔ اجتماعی‌ـ‌اقتصادی و بازار کار به‌عنوان عوامل مهم تأثیرگذار بر اشتغال در کسب‌وکارهای تبلیغاتی اینترنتی تعیین شد. سپس با توزیع پرسشنامه محقق‌ساخته در بین نمونهٔ جامعهٔ آماری، فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار گرفت و با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن معناداری 5 فرضیه از 6 فرضیه با متغیر وابستهٔ «اشتغال» (به‌جز عامل طبقه اجتماعی‌ـ‌اقتصادی) مورد تأیید قرار گرفت. همچنین بر اساس یافته‌های آزمون معادلات ساختاری (لیزرل) معناداری متغیرهای مستقل «علاقه» و «بازار کار» با متغیر وابستهٔ «اشتغال» مورد تأیید قرار نگرفت و مشخص شد که عامل استعداد (با ضریب استاندارد 3/0) و مزایای شغلی (با ضریب استاندارد 62/0) بیشترین تأثیر را در جذب شاغلین به کسب‌وکارهای تبلیغاتی اینترنتی داشته‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تبلیغات اینترنتی، کسب‌وکار اینترنتی، شغل، فرهنگ سازمانی،

عنوان انگلیسی Factors affecting on employment in internet advertising businesses; Digital marketing
چکیده انگلیسی مقاله Today, Internet advertising (digital marketing) has become a necessity for online and offline businesses. As such, digital marketing businesses are also emerging in Iran and, therefore, need sociological analysis for their growth and development. Given the importance of the subject, this study is an attempt to enumerate the factors affecting individuals' employment in online advertising businesses. In order to access the same, the theoretical research model of the study presented an interdisciplinary approach after examining various sociological, psychological and educational theories and hence, identified six variables i.e., talent, interest, organizational culture, job benefits, socio-economic class and labor market as important factors influencing employment in online advertising businesses. Then, a researcher-made questionnaire was distributed among the statistical population, the research hypotheses were tested, and using the Spearman's correlation coefficient, 5 out of 6 hypotheses with employment as a dependent variable (except socio-economic factor) were confirmed. Additionally, based on the findings of the structural equations (LISREL), the significance of independent variables of interest and labor market with employment dependent variable were not confirmed and it was found that talent (standard coefficient 0.3) and job benefits (standard coefficient 0.62) had the greatest impact in attracting employees to online advertising businesses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تبلیغات اینترنتی, کسب‌وکار اینترنتی, شغل, فرهنگ سازمانی

نویسندگان مقاله حسینعلی قجری |
گروه جامعه‌شناسی و رسانه، دانشکده مدیریت رسانه، دانشگاه پیام‌نور تهران غرب، تهران، ایران

علی نقوی |
گروه جامعه‌شناسی و رسانه، دانشکده مدیریت رسانه، دانشگاه پیام‌نور تهران غرب، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://www.isih.ir/article_356_46527ce73e5891cc478812ee694d90ad.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات