این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۳۹-۶۱

عنوان فارسی ارائهٔ مدلی برای هم‌آفرینی ارزش در رسانه‌های خبری؛ مورد مطالعه، سامانه فارس‌من خبرگزاری فارس
چکیده فارسی مقاله با همه‌گیری رسانه‌های اجتماعی و توانمندشدن کاربران در مشارکت با سازمان‌های رسانه‌ای، هم‌آفرینی ارزش به یک روند فزاینده در صنعت رسانه تبدیل شده است. خبرگزاری‌ها ازجمله سازمان‌های رسانه‌ای هستند که به میزان قابل‌توجهی تحت تأثیر مشارکت کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی، شهروند خبرنگاری و محتوای تولیدشده توسط کاربران قرار گرفته‌اند و از مشارکت کاربران به اشکال گوناگون، از محتوای خبری تا تحلیل و پویش و گفت‌وگو و محتوای کاربرساخته بهره‌مند می‌شوند. پژوهش جاری با نظرسنجی از 735 نفر از کاربران فعال سامانه «فارس‌من» متعلق به خبرگزاری فارس به شناسایی مؤلفه‌ها و ابعاد هم‌آفرینی ارزش در خبرگزاری‌ها و توسعهٔ مدل هم‌آفرینی ارزش راهبردی می‌پردازد. مدل تحقیق مبتنی بر این است که انگیزه مشارکت کاربر در هم‌آفرینی تحت تأثیر سه نوع ارزش رابطه‌ای، اقتصادی و سرگرمی است که از طریق تقویت برند به وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری می‌انجامد. با اجرای یک پرسشنامه و جمع‌آوری داده از 12330 نفر از کاربران فارس‌من که حداقل یک‌بار سوژه‌ای را در فارس‌من ثبت کرده‌اند، سپس با استفاده از رویکرد کمّی و با بهره‌گیری از نرم‌افزار‌های SPSS، EXCEL، و SMART-PL به تجزیه‌وتحلیل پرسشنامه‌های تکمیل‌شده پرداخته و مدل معادلات ساختاری تأیید شد. یافته‌ها نشان می‌دهد مشارکت مخاطبان شبکه‌های خبری به‌ترتیب در هم‌آفرینی ارزش رابطه‌ای، سرگرمی و اقتصادی تأثیر مثبت داشته و با تقویت ارزش برند خبرگزاری، باعث افزایش وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری مخاطبان می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هم‌آفرینی ارزش، رسانهٔ خبری، وفاداری مخاطب، مدیریت رسانه، سامانه فارس،

عنوان انگلیسی Providing a model for value creation in news media; Case study, Fars.me Webpage of Fars News Agency
چکیده انگلیسی مقاله With the epidemic of social media and the empowerment of users to partner with media organizations, the value creation has become an increasing trend in the media industry. News agencies are among organizations that are significantly influenced by users’ participation through social media, citizen journalism, and user-generated content, and benefit from users’ participation in a variety of ways, from news content to analysis and discussions. The current research identifies components and dimensions of value creation in news agencies and develops a strategic model by surveying 735 active users of "Fars.me" system belonging to the Fars News Agency. The research model is based on the motivation of users’ participation in value creation under the influenced of three types: relationship, economic and entertainment values, which result in attitudinal and behavioral loyalty by strengthening the brand. By executing a questionnaire and data collection from 12,330 users who have registered a subject in Fars.me at least once, then using a quantitative approach as well as SPSS, EXCEL, and SMART-PL software, completed questionnaires were analyzed and the proposed model was confirmed. Findings show that the participation of news network audience has had a positive effect on creating relational, entertainment and economic values, respectively, and by strengthening the brand value of the news agency, increases attitudinal and behavioral loyalty of the audience.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هم‌آفرینی ارزش, رسانهٔ خبری, وفاداری مخاطب, مدیریت رسانه, سامانه فارس

نویسندگان مقاله علی بیات سیدشهابی |
گروه مدیریت رسانه، پردیس کیش دانشگاه تهران، تهران، ایران

محمدرضا سعیدآبادی |
گروه مطالعات اروپا، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، تهران، ایران

داتیس خواجه‌ئیان |
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت رسانه، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://www.isih.ir/article_362_6b407496dd5ae72e5ebf568468770b42.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات