|
مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱۳۵-۱۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تقاطع رشتهای موسیقی سنتی با دانش انسانشناسی و تاریخ فرهنگی: مطالعه موردی آلبومهای چاووش |
|
چکیده فارسی مقاله |
موسیقی بهعنوان خردهنظام فرهنگی همواره در پژوهشهای فرهنگی و انسانشناختی جایگاه داشته است و در نگرش مجموعه تام فرهنگی از منظرهای گوناگون همچون ساختارگرایی، کارکردگرایی، نشانهشناسی، اتنوموزیکولوژی و... محل بحث و گفتوگوی مکاتب مختلف نظری بوده است. در این پژوهش با توجه به کارکردهای موسیقی بر اساس تحولات تاریخی، در برهه زمانی مورد نظر نشان داده شد که میان رشتهٔ موسیقی با دانش تاریخ فرهنگی و انسانشناسی ارتباط میانرشتهای برقرار است. روش تحقیق در این پژوهش ترکیبی و از نوع اسنادی و میدانی با تأکید بر عنصر مصاحبه بوده است و مبتنی بر رهیافت کیفی است. چارچوب نظری مورد استفاده در این پژوهش نظریهٔ کارکردگرایی برونیسلاو مالینوفسکی و نظریه ساختارگرایی کلود لویاشتراوس است. بر این اساس، افزون بر دو کارکرد ساختاری موسیقی، یعنی زیباییشناسی و بیان احساسات، به کارکردهای مفروض بنابر مقتضیات زمان و نیازهای اجتماعی بر موسیقی نیز پرداخته میشود. در بازهٔ زمانی این پژوهش کارکردهای آشکار از جمله ایجاد همبستگی، بیان مفاهیم نمادین، کارکرد در موسیقی آیینی، کارکرد هنجارساز، کارکرد ایجاد هیجان به عنوان کارکرهای آشکار و همچنین کارکردهای پنهان از جمله برقراری ارتباط یکسان با طبقههای متنوع اجتماعی، همدردی با آسیبدیدگان وضع موجود، ایجاد پیام خاص درخصوص اقدام، بیداری و پایداری وفق گفتمان زمان در مخاطب و گستردگی مخاطب پیام مشهود است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
موسیقی سنتی، تاریخ فرهنگی، انسانشناسی فرهنگی، کارکردگرایی، ساختارگرایی، |
|
عنوان انگلیسی |
An Intersection of traditional music discipline with anthropological knowledge and cultural history: A case study of Chavosh Albums |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Music, as a subset of the cultural system, has had always a place in cultural and anthropological researches and has been the issue of discussions and dialogues in different school of thoughts from various perspectives such as structuralism, functionalism, semiotics, ethnomusicology, etc. In this study, with reference to the functions of music based on historical developments, in the given period, it was shown that there is an interdisciplinary relationship between music and knowledge of cultural history and anthropology. The theoretical framework in this study was selected based on the functionalism theory of Bronisław Malinowski as well as the theory of structuralism of Claude-Louis-Strauss. Accordingly, in addition to the two structural functions of music, namely aesthetics and the expression of emotions, the supposed functions are added to music according to the requirements of the time and social needs. In the proposed period under study, obvious functions such as creating solidarity, expressing symbolic concepts, function in ritual music, normative function, function of creating emotion as obvious functions as well as hidden functions including: Establishing equal communication with diverse social classes; compassion for the victims of the current situation; creating a specific message about action, awakening and stability, according to the discourse of time in the audience and the extent of the message are obvious. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
موسیقی سنتی, تاریخ فرهنگی, انسانشناسی فرهنگی, کارکردگرایی, ساختارگرایی |
|
نویسندگان مقاله |
پیام صدریه | دانشجوی دکتری مردمشناسی، گروه مردمشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
یعقوب شربتیان سمنانی | استادیار انسان شناسی، گروه علوم اجتماعی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.isih.ir/article_377_9de3b057cfd6ddd86c4760b3400d0946.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|