تحقیقات مدیریت آموزشی، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۱۱۷-۱۴۶

عنوان فارسی بررسی میزان ارتباط بین نتایج حاصل از ارزشیابی مستمرو ارزشیابی پایانی دانش آموزان متوسطه نظری استان بوشهر
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی میزان ارتباط بین نتایج حاصل از ارزشیابی مستمر و ارزشیابی پایانی دانش آموزان متوسطه نظری استان بوشهر صورت گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی بودکه ارتباط بین نتایج ارزشیابی مستمر(به عنوان متغیر پیش بینی کننده) و نتایج ارزشیابی پایانی (به عنوان متغییر پیش بینی شونده) مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان سال دوم و سوم مقطع متوسطه شاخه نظری (ریاضی وفیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی) استان بوشهر بودند که در سال 89-88 در دبیرستان های استان بوشهر مشغول تحصیل بودند. نمونه این پژوهش عبارت بود از 3380 نفر از بین دانش آموزان سال دوم و سوم شاخه نظری دبیرستان های استان بوشهرکه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب وسپس به اطلاعات پرونده تحصیلی دانش آموزان مراجعه و نمرات دروس مورد نظر در پژوهش (ادبیات، زبان خارجه و دین و زندگی) استخراج و طبقه بندی شد. برای گردآوری داده ها از اطلاعات موجود در پرونده تحصیلی دانش آموزان که شامل نمرات ارزشیابی مستمر وپایانی دانش آموزان بود، استفاده شد که برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش‌های آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی، نمودار، درصد، میانگین و انحراف معیار و روش‌های آمار استنباطی شامل تحلیل ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شد.نتایج نشان داد که بین نمرات ارزشیابی مستمر و پایانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، به گونه ای که به طور متوسط نمرات حاصل از ارزشیابی مستمر حدود 53% واریانس نمرات ارزشیابی پایانی پیش بینی می‌کند، به عبارت دیگر، علی رغم تنوع متغیرهایی مانند رشته تحصیلی، دروس مختلف، پایه تحصیلی، نتایج حاکی از وجود این رابطه بود. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که ارزشیابی مستمر نقش تعیین کننده ای در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی،رشته های مختلف و دروس مختلف دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی پایانی، ارزشیابی مستمر، دانش آموز،

عنوان انگلیسی The Study of the Relationship between the Results Obtained from the Continuous and Final Evaluation of High Schools in Bousher Province
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the research is the study of the relationship between the results obtained from the continuous and final evaluation of high schools in Bousher province. The method of the research is correlational. The population consisted of all high school students in different fields of study in theoretical (Nazari) branch in the academic year of 1388-89. The research sample consisted of 3380 subjects selected through clustering sampling. In order to gather data, the data from the students' files were used. To analyze the gathered data, the descriptive and inferential statistics were applied. The results showed that there is a positive and significant relationship between the scores obtained from the continuous and final evaluations. In other words, the scores obtained from the continuous evaluation predicts up to 53% of the variance of the final evaluation. It is concluded that the continuous evaluation of students plays a determining factor in their progress regarding different grades, fields of study and courses. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Final evaluation, Continuous evaluation, Student

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jearq.riau.ac.ir/article_455_9ee90ad2a4b6d77db4cca8ccde054001.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1660/article-1660-262150.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات