|
تحقیقات مدیریت آموزشی، جلد ۳، شماره ۱۰، صفحات ۲۹-۴۸
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی الگوی برنامه درسی تربیت شهروندی برای دانشآموزان دوره راهنمایی تحصیلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
تحقیق حاضر که در پی ارائه الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت شهروندی برای دانش آموزان دورۀ راهنمایی تحصیلی است، از نوع کاربردی و با روش توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق، تفکرات و اندیشه های صاحب نظران درباره تربیت شهروندی و برنامه درسی است که در قالب کتب، اسناد، مقالات، مجلات، متون و سایت های اینترنتی در کشور های پیشرو در زمینه تربیت شهروندی مطرح شده و نگارنده با مراجعه به این جامعه آماری نمونه های مرتبط را به صورت عمدی گزینش نموده و با بررسی و تلخیص و نتیجه گیری از آنها، مبادرت به معرفی مبانی نظری این برنامه درسی و عناصر آن (اهداف، محتوی، روش ها، شیوه های سازمان دهی و ارزشیابی) نمودهاست. نتایج به دست آمده بدین صورت مطرح شده که اهداف و محتوای برنامه مورد نظر در قالب عملکردی و در بستر فعالیت های اجتماعی و مسئله محور برای شاگردان معرفی شده است. شیوه های سازمان دهی برنامه مذکور از نوع تلفیقی و رویکردهای مرتبط بادر هم تنیدگی مطرح شده است. روشهای تدریس مورد استناد واقع شده عبارتند از: روش های تعاملی، مشارکتی، حل مسئله، ایفای نقش و ... روشهای ارزشیـابی نیز عمدتاً معطوف به روش های اندازه گیری بازده های عاطفی و روانی حرکتی است. در زمینه مبانی فلسفی به فلسفه پراگماتیسم و اگزیستانسیالیسم استناد شده. مبانی روانشناختی، خصوصیات مربوط به رشد نوجوانی و تئوریهای یادگیری اجتماعی و ساختارگرایی مطرح شدهاند. در زمینه تئوری های برنامه درسی، دیدگاه اجتماعی و رویکرد فرعی آن رشد شخصی، بازسازی اجتماعی و .... مورد استناد واقع شده اند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Designing Curriculum Pattern of Citizenship Training for Students of Junior High School |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present research aims at designing curriculum pattern of citizenship training for students of junior high school. It is an applied research and the method of the study is descriptive. The population of the research consists of all experts' thoughts and reflections about citizenship training and curriculum published through the books, documents, papers, journals, texts and internet sites in developed countries. The researchers' attempts have been devoted to gathering a sample of related material which has been selected and summarized purposefully in order to present the theoretical foundation of this curriculum and its elements (goals, content, method, organizational procedures, and evaluation). The results of the study include the goals and content of the program introduced for the students in an applied form and problem oriented in the context of social activities. The organizational procedures of the given program were posed in the form of related and combined approaches. The method of teaching consisted of: interactive, shared, problem-solving, role play methods. The evaluation methods consisted of measuring the emotional and psychological activities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Designing Curriculum |
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jearq.riau.ac.ir/article_494_8a5ffe33ab07c0a0879ac44319ab0ea5.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1660/article-1660-262101.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|