|
علوم تربیتی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۵۰-۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط بین هوش و موفقیت در امتحان ورودی استعداد های درخشان دانش آموزان پسر سال اول راهنمایی شهرستان اهواز |
|
چکیده فارسی مقاله |
این تحقیق به منظور آزمون شش فرضیه مربوط به دقت و کارایی امتحان گزینش دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی برای تحصیل در مقطع راهنمایی مراکز پرورش استعدادهای درخشان به مرحله اجرا درآمده است. از این رو به سوالات مطرح شده عبارتند از: آیا دانش آموزان پسر سال اول راهنمایی، موفق در امتحان ورودی مرکز استعدادهای درخشان نسبت به دانش آموزان ناموفق در همان امتحان از هوش بالاتری برخوردارند؟ و آیا در بین دانش آموزان ناموفق افراد یافت می شوند که از نظر هوشی در سطح دانش آموزان گزینه شده برای مرکز استعدادهای درخشان باشند؟ برای ارزیابی هوش آزمودنیها، از آزمون ماتریس های پیشرونده ریون (فرم استاندارد) و آزمون کتل (مقیاس 2) استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که بین نمره های هوش دانش آموزان پسر سال اول راهنمایی مدارس استعداد های درخشان و عادی تفاوت معنی داری وجود دارد. این یافته به سوال اول پاسخ مثبت می دهد ولی سوال دوم پاسخ مثبت دریافت نکرد، معنی که حداقل 2درصد از دانشآموزان ناموفق، گوشی در حد دانش آموزان مرکز استعدادهای درخشان داشتند. فرضیههای دیگری در رابطه با وضعیت اجتماعی-اقتصادی، پیشرفت تحصیلی... مورد بررسی و تایید قرار گرفت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between IQ and success in the entrance exam to the guidance schools for gifted boys in Ahvaz |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
this research project examined a number of hypotheses regarding the the accuracy and efficacy of the entrance test specifically designed for screening the boys willing to inter the guidance and schools for gifted children. The main hypothesis of this study was that those who passed the entrance exam passes a significantly higher IQ than those who fail. Raven's a standard progressive matrices test and second form of cattell's intelligence test where administrated to the subject in order to assess their IQs. The findings of this study confirmed the main hypothesis, strongly supporting the general notion that students who passed the entrance exam do indeed have significantly higher IQs than those who don't. As a result, validity of the intrance test is supported. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
منیژه شهینی ییلاق | عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
بهمن نجاریان | عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://education.scu.ac.ir/article_16157_0399e4d40d0659c36a4db28500ca91f2.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|