علوم تربیتی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۷۵-۹۲

عنوان فارسی مقایسه‌ عملکرد تحصیلی‌ و سازگاری‌ عاطفی‌-اجتماعی‌ دانش‌آموزان‌ ۶ ساله‌ و ۷ ساله‌ پایه‌ اول‌ مدارس‌ ابتدایی‌ شهرستان‌ اهواز
چکیده فارسی مقاله این‌ تحقیق‌ به‌ مقایسه عملکرد تحصیلی‌ و سازگاری‌ عاطفی‌-اجتماعی‌ دانش‌آموزان‌ دختر و پسر پایه‌ اول‌ ابتدایی‌ شهرستان‌ اهواز پرداخته‌ است‌. بدین‌ منظور از بین‌ دانش‌آموزان‌ پایه‌ اول‌ شهرستان‌ اهواز با روش‌ تصادفی‌ ساده‌ 60 دانش‌آموز دختر و 60 دانش‌آموز پسر متولد مهرماه‌ 1366، (7 ساله‌) و 60 دانش‌آموز دختر و 60 دانش‌آموز پسر متولد شهریور ماه‌ 1367، (6 ساله‌) انتخاب‌ گردید. جهت‌ سنجش‌ عملکرد تحصیلی‌ از امتحان‌ هماهنگ‌ سه‌ درس‌ ریاضی‌، روخوانی‌ و دیکته‌ و برای‌ سنجش‌ سازگاری‌ عاطفی‌-اجتماعی‌ آزمودنیها، از پرسشنامه‌ سنجش‌ رفتار سازشی‌ استفاده‌ شد. فرم‌نظر خواهی‌ و مشخصات‌ فردی‌ و خانوادگی‌ نیز توسط‌ والدین‌ آزمودنیها تکمیل‌ و همچنین‌ نمره‌های‌ نوبت‌ اول‌ و دوم‌ همه‌ آزمودنیها در سه‌ درس‌ مذکور و انضباط‌ جهت‌ همبستگی‌ با آزمونهای‌ هماهنگ‌ و پرسشنامه‌ سازشی‌ از مدارس‌ جمع‌آوری‌ گردید. همچنین‌ برای‌ کنترل‌ هوش‌ آزمودنیها، آزمون‌ ماتریسهای‌ پیشرونده‌ ریون‌ رنگی‌ به‌ صورت‌ انفرادی‌ روی‌ همه‌ آنان‌ اجرا شد. بر اساس‌ نتایج‌ تحلیلهای‌ آماری‌، مشخص‌ گردید که‌ تفاوت‌ معنی‌داری‌ چه‌ از نظر عملکرد تحصیلی‌ و چه‌ از نظر سازگاری‌ عاطفی‌-اجتماعی‌ بین‌ آزمودنی‌های‌ 6 ساله‌ و 7 ساله‌ وجود ندارد. و میان‌ آزمودنی‌های‌ پسر و دختر نیز از نظر این‌ دو متغیر تفاوت‌ معنی‌داری‌ وجود ندارد. لذا فرضیه‌های‌ تحقیق‌ همگی‌ تأئید شدند و معلوم‌ گردید که‌ تفاوت‌ معنی‌داری‌ بین‌ عملکرد تحصیلی‌ و سازگاری‌ عاطفی‌-اجتماعی‌ دانش‌آموزان‌ دختر و پسر 6 ساله‌ و 7 ساله‌ پایه‌ اول‌ مدارس‌ ابتدایی‌ شهرستان‌ اهواز وجود ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The comparison of the academic performance and affective-social adjustment of the 6 and 7 year old first grade elementary school students of Ahvaz
چکیده انگلیسی مقاله The present research has compared the academic performance and affective-social adjustment of the 6 and 7 year old first grade male and female students ot the elementary schools of Ahvaz. The sample consisted of 60 male and 60 female students horn in the month of Mehr 1366 (7-year old), and 60 male and 60 female students born in the month of Shahrivar 1367 (6-year old) selected randomly. The measurement of academic performance included the scores in mathematics, reading, and dictation. The affective-social adjustment was measured with the Adjustment Behavior Questionnaire. The students’ intelligence was controlled. The findings showed no significant difference between the school pertormance or attective-social adjustment ot the comparison groups. thus contirmrng the research hypotheses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید شرقی‌ |
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

بهمن‌ نجاریان |
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران

حسین‌ شکرکن‌ |
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران


نشانی اینترنتی https://education.scu.ac.ir/article_16552_05e6bb02cb151662a2fea9a14efb20ba.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات