|
علوم تربیتی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۷۳-۹۲
|
|
|
عنوان فارسی |
فنآوری اطلاعات و خدمات نوین کتابداری و اطلاعرسانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
این مقاله کوششی است برای ترسیم تصویری نسبتاً کلّی اما تحلیلی، از فنآوری اطلاعات، و مفاهیم مربوط به آن، و نیز بررسی اثرات فنآوریهای نوین، به ویژه کامپیوتر و امکانات پیشرفته ارتباطی، برخدمات کتابخانه ها ومراکز اطلاعاتی. دراین باره، تأثیر فنآوریهای جدید بر مجموعه کتابخانه، فهرستهای کتابخانهای، و نحوه استفاده از کتابخانه بررسی شده و هریک در محیطهای سنّتی و نوین مقایسه میشوند. در این مقایسه، معایب و محاسن هریک از فنآوریهای سنّتی و نوین در ارتباط با هریک از این خدمات شناسائی شده، و وضعیت قابل پیشبینی و واقعگرایانهای از آینده کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی ترسیم میگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Information Technology and Modern Library and Information Services |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This article is an atte’mpt at illustrating a general, though analytical, view of information technology and its related concepts, as well as investigating the impacts of new technologies, especially computers and advanced communication facilities, on library and information services. Impact of the new technologies is seen on library collections, catalogues, and use. In this respect, comparison is made regarding both traditional and modern environments. Advantages and disadvantages of modern and traditional technologies are identified in relation to each, aspect, i.e., library collections, catalogues, and a realistic and foreseeable picture of the future status of libraries and information centers will be illustrated. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عبدالحسین فرجپهلو | عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://education.scu.ac.ir/article_16069_0c6e27ed250d2b461ab5413b249b7731.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|