|
علوم تربیتی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۳۹-۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رابـطه نظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویتیابی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این پژوهش، رابطه نظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویتیابی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 78-1377 بررسی گردید. در این تحقیق، نظام ارزشی و رشد اخلاقی متغیرهای پیشبین و هویتیابی متغیر ملاک میباشند. نمونههای تحقیق 141 دختر و 138 پسر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از جامعه دانشجویان سال دوم به بعد انتخاب گردیدند. پژوهش حاضر، تحقیقی بنیادی و از نوع همبستگی است. روشهای آماری تحلیل دادهها، شامل همبستگی و رگرسیون چند متغیری است. در این تحقیق از پرسشنامه ارزشهای آلپورت، لیندزی و ورنون برای سنجش نظام ارزشی، از پرسشنامه تعیین موضوع (DIT) رست، برای تشخیص مراحل قضاوت اخلاقی و از پرسشنامه "هویت شخصی" احمدی برای سنجش بحران هویت استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که: بین ارزش اقتصادی با بحران هویت، همبستگی مثبت و بین ارزشهای نظری، اجتماعی و دینی با بحران هویت همبستگی منفی وجود دارد. بین ارزشهای سیاسی و هنری با هویتیابی رابطهای یافت نشد. همچنین افزایش رشد اخلاقی با کاهش بحران هویت همراه است. از دیگر نتایج تحقیق حاضر این است که همبستگی چندگانه نظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویتیابی از همبستگی ساده آنها بیشتر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship of Value Sytem and Moral Development with Identity 4n Students of Shahid Chamran University of Ahvaz |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study was carried out to investigate the relationship of value system and moral development with identity in students of Shahid Chamran University of Ahvaz, in the academic year of 1998-1999. Value system and moral development are considered as the predictive variables, while identity serves as the criterion variable. The sample consisled of 279 undergraduates (sophomere and higher) of whom 141 were female and 138 were male. The instruments used consisted of the Study of Values Inventory, the Defining Issues Test (DIT) and Ahmadi’s Identity Inventory. The analysis of the data yielded statistically significant simple correlation coefficients between theoretical, social, religious, and economic values and moral development on the one hand, and identity on the other. The results of the regression analysis showed that the linear combination of the six values plus the moral development increased the extent of the correlation with identity. Moreover, the results of the stepwise regression analysis indicated that economic value and moral development are the best predictors of identity |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
کیانوش محمدی روزبهانی | دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
مهناز مهرابیزاده هنرمند | عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
حسین شکرکن | عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://education.scu.ac.ir/article_16067_98ffd3f0ab2555cb29c75b7dd6953272.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|