علوم تربیتی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۰۷-۱۲۴

عنوان فارسی بازنمایی دانش در رویکرد یادگیری ساخت گرایی و دلالتهای ان برای طراحی اموزشی
چکیده فارسی مقاله با ظهور رویکردهای جدید معرفت شناسی در اواخر نیمه دوم قرن بیستم بحث از بازنمایی دانش مجدداً به عنوان محوری تعیین کننده در مباحث فلسفی، روانشناسی، و تعلیم و تربیتی مطرح شده است. بازنمایی دانش کلید واژه ای بر ورود به مباحث طراحی آموزشی نیز هست، زیرا که رویکردهای طراحی آموزشی ساخت گرا با الهام از مبانی نظریه های روانشناسی شناختی و با مایه گرفتن از تحقیقات گسترده پیاژه و ویگوتسکی توانسته اند این نظریه ها را برای طراحی محیطهای یادگیری ساخت گرا به کار گیرند. طراحی محیطهای یادگیری ساخت گرا از جهات و وجوه بسیاری با رویکردهای طراحی آموزشی نسل قبل از آن که طراحی با رویکرد سیستمی نامیده می شود تفاوت دارد. در طراحی محیطهای یادگیری ساخت گرا با مفروض دانستن شکل گیری معنا بر اساس فعالیت شناختی و تعامل اجتماعی شاگرد با محیط و منابع یادگیری، سعی بر آن است تا ضمن دست یافتن به آموزشهای کارآ و مؤثر که جزء ارکان تعریف طراحی آموزشی به عنوان یک رشته است، شاگرد بتواند به منابع و فرایندهای متنوع و متعددی برای ساختن معنا در ذهن خود نائل آید. بررسی مبانی معرفت شناختی و روانشناختی رویکردهای یادگیری ساخت گرا و دلالتهای آن برای طراحی محیطهای یادگیری ساخت گرا محور اصلی این مقاله را تشکیل می دهد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طراحی آموزشی، بازنمایی دانش، رویکرد ساخت گرایی،

عنوان انگلیسی Representation of knowledge in the constructivist learning approach and its implications for educational design
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله طراحی آموزشی, بازنمایی دانش, رویکرد ساخت گرایی

نویسندگان مقاله هاشم فردانش |
عضو هیئت علمی، دانشگاه تربیت مدرس تهران


نشانی اینترنتی https://education.scu.ac.ir/article_16028_c5363dac2fdfe97819de46baaa610388.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات