علوم تربیتی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱۳۳-۱۵۴

عنوان فارسی مقایسه‌ وضعیت‌ موجود و مطلوب‌ کتابخانه‌های‌ دانشگاه‌ شیراز در اعمال‌ مدیریت‌ کیفیت‌ فراگیر (TQM) از دیدگاه‌ مدیران‌ و کارشناسان‌
چکیده فارسی مقاله پژوهش‌ حاضر، تحقیقی‌ پیرامون‌ اعمال‌ رویکرد مدیریت‌ کیفیت‌ فراگیر، به‌ عنوان‌ یکی‌ از مناسبترین‌ رهیافتهای‌ رهبری‌ سازمانی‌ توسط‌ مدیران‌ کتابخانه‌های‌ دانشگاههای‌ شیراز است‌. سیستم‌ مدیریت‌ کیفیت‌ فراگیر، تمرکز جامع‌ روی‌ برآورده‌ نمودن‌ و پیشی‌ گرفتن‌ در تأمین‌ انتظارات‌ و نیازهای‌ مراجعان‌ می‌باشد که‌ عملاً کاهش‌ هزینه‌های‌ ناشی‌ از کیفیت‌ ضعیف‌ را به‌ وسیله‌ ایجاد فرهنگ‌ جدید سازمانی‌ مطرح‌ می‌نماید. این‌ سیستم‌ یک‌ فلسفه‌ نوین‌ مدیریتی‌ است‌ که‌ متخصصان‌ اجرای‌ آن‌ را توسط‌ تیم‌ مدیریت‌ ارشد پیشنهاد نموده‌اند. در این‌ سیستم‌، دیدگاههای‌ استراتژیک‌ آینده‌ به‌ منظور فعال‌ نمودن‌ سازمان‌ با توجه‌ به‌ مشتری‌ یا مراجعه‌ کننده‌ اعمال‌ می‌گردد. لذا هدف‌ اصلی‌ این‌ پژوهش‌ "مقایسه‌ وضعیت‌ موجود و مطلوب‌ کتابخانه‌های‌ دانشگاههای‌ شیراز در اعمال‌ نقش‌ مدیریت‌ کیفیت‌ فراگیر از دیدگاه‌ مدیران‌ و کارشناسان‌" است‌ که‌ به‌ بررسی‌ تفاوت‌ نگرش‌ این‌ دو گروه‌ در قالب‌ اصول‌ دمینگ‌ و بررسی‌ تفاوت‌ نظر کل‌ افراد نسبت‌ به‌ هر دو وضعیت‌ با توجه‌ به‌ جنسیت‌ و مدرک‌ تحصیلی‌ افراد می‌پردازد. اطلاعات‌ مورد نیاز از طریق‌ پرسشنامه‌ مدیریت‌ کیفیت‌ فراگیر جمع‌آوری‌ گردید. در این‌ مطالعه‌ کلیه‌ 110 نفر کارشناس‌ و مدیر کتابخانه‌های‌ دانشگاه‌ شیراز شرکت‌ داده‌ شدند که‌ تعداد 67 کارشناس‌ و 22 مدیر پرسشنامه‌ها را عودت‌ دادند. نتایج‌ این‌ تحقیق‌ نشان‌ دهنده‌ این‌ امر است‌ که‌ مدیران‌ نگرش‌ بالاتری‌ نسبت‌ به‌ وضع‌ موجود کتابخانه‌ها داشته‌ و تفاوت‌ معنی‌داری‌ بین‌ نظر مدیران‌ و کارشناسان‌ مشاهده‌ گردید. همچنین‌ مدیران‌ میانگین‌ بالاتری‌ نسبت‌ به‌ وضعیت‌ مطلوب‌ کتابخانه‌ها به‌ دست‌ آوردند. از لحاظ‌ جنسیت‌ بین‌ مدیران‌ مرد و زن‌ و کارشناسان‌ مرد و زن‌ تفاوت‌ معنی‌داری‌ مشاهده‌ گردید. در ضمن‌، بین‌ نگرش‌ کارشناسان‌ و مدیران‌ دارای‌ تحصیلات‌ مختلف‌ نسبت‌ به‌ وضع‌ موجود کتابخانه‌ها تفاوت‌ معنی‌داری‌ وجود نداشت‌ اما از لحاظ‌ سمت‌، تفاوت‌ معنی‌دار مشاهده‌ گردید. علل‌ تفاوت‌ نگرش‌ دو گروه‌ را می‌توان‌ ناشی‌ از عدم‌ اطلاع‌ مدیران‌ و کارشناسان‌ از مدیریت‌ کیفیت‌ فراگیر و عدم‌ شناخت‌ نسبت‌ به‌ فلسفه‌ مدیریت‌ کیفیت‌ دانست‌. همچنین‌، نبودن‌ آموزشهای‌ ضمن‌ خدمت‌، عدم‌ توجه‌ به‌ ارزشهای‌ انسانی‌ توسط‌ برخی‌ مدیران‌ و وجود موانع‌ بین‌ واحدها می‌تواند از دلایل‌ عمده‌ دیگر تفاوت‌ نگرش‌ مدیران‌ و کارشناسان‌ باشد. عدم‌ حمایت‌ مدیریت‌ عالی‌ در از بین‌ بردن‌ موانع‌ کارکنان‌، نبود مدیریت‌ مشارکتی‌، عدم‌ وجود اصلاحات‌ هدفدار و برنامه‌ریزی‌ شده‌ از طرف‌ مدیران‌ را می‌توان‌ از دلایل‌ دیگر تفاوت‌ بین‌ مدیر و کارشناس‌ تلقی‌ نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت‌ کیفیت‌ فراگیر، مشتری‌، نگرش‌، مدیران‌، کارشناسان‌، کتابخانه‌های‌ دانشگاهی‌،

عنوان انگلیسی A Comparison of Library Managers’ and Specialists’ Attitudes Toward the State of Total Quality Management as it is and Should be in Shiraz University Libraries
چکیده انگلیسی مقاله This survey concerns the implementation of ‘Total Quality Management” approach in organizational leadership to be performed by the administrators of libraries in Shiraz University.”TQM” system is a comprehensive focus on meeting and preceding the needs of the patrons. The main objective of this survey was a comparison of library managers’ and specialists’ attitudes toward the state of “TQM” as it currently is and should ideally be in Shiraz University libraries. It considers the differences between these two groups’ attitudes in a framework of Deming principles, and takes account of the differences in attitude of the total sample toward both the present and desirable states considering sex and level of education. The needed data were collected by using Total Quality Management Questionnaire. All the 110 experts and library administrators took part in the survey. However, only 89 persons (67 experts and 22 administrators) returned the forms. The results indicate that administrators have a higher attitude toward the present status of the libraries. There is a significant difference between experts’ and administrators’ attitudes in this respect. Also managers mean score on attitude toward ideal status is higher than that of the experts. Gender gave no rise to any meaningful difference either among the experts or managers. Level of education also created no significant difference across the whole sample. But a significant differnce in attitude toward current and ideal status was found on the bisis of job positions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیریت‌ کیفیت‌ فراگیر, مشتری‌, نگرش‌, مدیران‌, کارشناسان‌, کتابخانه‌های‌ دانشگاهی‌

نویسندگان مقاله فاطمه‌ تابنده‌ |
کارشناس‌ ارشد مدیریت‌ آموزشی‌، شیراز


نشانی اینترنتی https://education.scu.ac.ir/article_16012_7368d1f09616bd90ed06ffb69944a8a3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات