علوم تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۳۵-۱۵۰

عنوان فارسی بررسی آزمون‌پذیری نظریه روانکاوی فروید از دیدگاه پوپر
چکیده فارسی مقاله روانکاوی که روشی برای درمان بیماری‌های روانی است، مبتنی بر نظریه‌ای درباره شخصیت و انگیزه کنش‌های آدمی است. در مکاتب روانکاوی فروید و آدلر، برای تحلیل شخصیت عمدتاً به یک «عامل» تکیه می‌شود و همه رفتارهای آدمی مستقیم یا غیرمستقیم به آن عامل واحد ارجاع می‌شود. این نظریه‌های روانکاوی برای توجیه خود به توفیق عملی و موارد مؤید کلینیکی تمسک می‌کنند و وجود نمونه های متعدد تأیید استقرایی را ملاک «علمی» بودن می‌شمارند. مقاله حاضر می‌کوشد تا با تفکیک دو منظر استقراء گرایانه و نااستقراء گرایانه در فلسفه علم، میزان آزمون‌پذیری و «علمی» بودن نظریه روانکاوی فروید را بر اساس دیدگاه پوپر بررسی کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظریه روانکاوی، علمی بودن، استقراء‌گرایی، نااستقراءگرایی،

عنوان انگلیسی Testability of Freud's Psychoanalysis Theory from a Poperian
چکیده انگلیسی مقاله Psychoanalysis which is a method for dealing with psychological desease is based on the theory of character and human motivation. In the analysis of human character Freud considered one main factor, directly or indirectly, as the cause of all human behaviors. To justify this he referred to clinical cases and their practical success, and this meant that such a theory may not (ascientificaly). In this essay by distinguishing the two viewpoints in philosophy of science, that is, the inductive and non-inductive view, the degree of (testability) of psychoanalysis theories will be discussed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نظریه روانکاوی, علمی بودن, استقراء‌گرایی, نااستقراءگرایی

نویسندگان مقاله محمدحسین گنجی |
دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز


نشانی اینترنتی https://education.scu.ac.ir/article_15800_22452bded068e4c584fd96a5cffc3a64.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات