علوم تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۱۷-۱۳۴

عنوان فارسی اضطراب استفاده از منابع کتابخانه‌ای و منابع الکترونیک در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رابطه آن برخی عوامل جمعیت شناسی
چکیده فارسی مقاله اضطراب کتابخانه‌ای یکی از موانع پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشگاههای مختلف دنیا شناخته شده و در این زمینه پژوهش‌های متعددی صورت گرفته است. مقاله حاضر، نتیجه پژوهشی در همین زمینه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌باشد که بر روی نمونه‌ای شامل 280 نفر دانشجوی دختر و پسر انجام گرفته است. این افراد از دانشکده‌های هفت گانه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به طور تصادفی انتخاب گردیدند. پرسشنامه‌ محقق ساخته دارای سه بخش بود که بخش اول آن بر اساس پرسشنامه اضطراب کتابخانه‌ای باستیک و دو بخش دیگر آن با مطابقت دادن با محیط فرهنگی دانشگاههای ایران تنظیم گردید. سؤالات بخش اضطراب منابع الکترونیک و سؤالات بخش آشنایی با کامپیوتر بر اساس سؤالات مورد نیاز محیط دانشگاهی ایران تهیه گردید. پرسشنامه اضطراب کتل نیز برای تعیین اضطراب کلی مورد استفاده قرار گرفت. پس از تجزیه و تحلیل پاسخ‌های دانشجویان با استفاده از نرم‌افزار spss، مشخص شد که میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با منابع الکترونیک و میزان آشنایی آنها با کاربرد کامپیوتر پایین‌تر از حد معیار است، اما میزان اضطراب کتابخانه‌ای و منابع الکترونیک در میان آنها در حد معمول است. مواردی از قبیل سیستم کتابخانه، نقش عوامل دموگرافیک (مانند: سن، جنسیت) و ‌آشنایی قبلی با کامپیوتر در ارتباط با این موضوع نیز در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب کتابخانه‌ای، اضطراب رایانه‌ای (کامپیوتر هراسی)، اضطراب منابع الکترونیک، دانشگاه،

عنوان انگلیسی A Study of Library and Electronic Sources Anxiety among the Students at the Medical University of Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله Library anxiety is an obstacle in educational success in the universities around the world which several studies have been conducted focusing on this issue. The present article reports a study done at the Medical University of Isfahan. The sample included 280 students, both male and female who were randomly selected from seven different faculties. A researcher-made questionnaire based on Bostick’s Library Anxiety Scale (1992), and modified to fit the supplemented cultural milieu of the Iranian universities was prepared along with a number of questions on anxiety level of the participants. The analysis of the data on the SPSS showed that the participants’ level of familiarity with electronic resources and computer was below the expected level. The anxiety level, however, was normal among the participants. Factors such as library system, demographic status, and extent of familiarity with computer have been discussed in the present article.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اضطراب کتابخانه‌ای, اضطراب رایانه‌ای (کامپیوتر هراسی), اضطراب منابع الکترونیک, دانشگاه

نویسندگان مقاله شهناز خدیوی |
مربی، دانشکده علوم ‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی https://education.scu.ac.ir/article_15799_5781a860e7256ab84fbe2073165bc7fa.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات