علوم تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۶۳-۹۶

عنوان فارسی بررسی تأثیر برنامه درسی تجربه شده بر رضایت دانشجویان ورودی مهندسی و علوم پایه دانشگاه شیراز- پیشنهاد مدل توضیحی برنامه درسی
چکیده فارسی مقاله در سالیان اخیر تلاش‌های فراوانی برای تعیین عوامل مؤثر بر رضایت دانشجویان صورت گرفته است. یکی از مهمترین این عوامل، برنامه درسی تجربه شده توسط دانشجو می‌باشد. این تحقیق در تلاش بود تا نقش برنامه درسی تجربه شده را در رضایت دانشجویان مهندسی و علوم پایه را به منظور پیشنهاد مدل بهینه برنامه درسی بررسی نماید. بدین منظور 388 نفر از دانشجویان ورودی رشته‌های مهندسی و علوم پایه دانشگاه شیراز به عنوان نمونه انتخاب شدند و داده‌های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel و با روش تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که: 1- برنامه درسی تجربه شده واسطه معنی‌داری برای رضایت دانشجویان سال اول بود. 2- همه متغیرهای برنامه درسی تجربه شده واسطه معنی‌داری برای رضایت دانشجویان سال اول بودند. در پایان بر اساس نتایج به دست آمده مدلی از ارزیابی برنامه‌ریزی درسی ارائه شد و محدودیت‌ها و پیشنهادهای تحقیق ارائه شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت دانشجو، برنامه درسی تجربه شده، تئوری‌های رشد فرد-محیط،

عنوان انگلیسی A Study of Variables influencing Satisfaction of Engineering and Science Students- Curriculum Model Suggested
چکیده انگلیسی مقاله In recent years, there have been various attempts at determining the influencing factors on college students’ satisfaction and success. One of the most important factors is experienced curriculum. The aim of this study was determining the role of experienced curriculum on satisfaction and success of Engineering and Applied science students 388 junior students from engineering and science colleges in Shiraz Univesity were selected. Using SPSS and LISREL softwares data were indicated that: 1) The experienced curriculum was the meaningful mediator for satisfaction of junior students. 2) All of the experienced curriculum variables were the meaningful mediators for satisfaction of junior students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رضایت دانشجو, برنامه درسی تجربه شده, تئوری‌های رشد فرد-محیط

نویسندگان مقاله مهدی محمدی |
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی https://education.scu.ac.ir/article_15773_a37264659501d437ed5f90110e472042.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات