علوم تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۷-۴۴

عنوان فارسی فرصت‌های آموزشی و نابرابری‌های منطقه‌ای در مدارس مناطق مرزی و غیرمرزی استان خراسان رضوی
چکیده فارسی مقاله منطقه محل زیست، یکی از شاخص‌های اساسی برای طبقه‌بندی انواع نابرابر‌های آموزشی است. در این نوع نابرابری، بهره‌مندی فرد از آموزش و پرورش به دلیل ویژگی‌های محل زندگی‌اش محدود می‌شود. چون کنترل این ویژگی ها، به وسیله افراد امکان پذیر نیست، حق آنها برای دریافت آموزش برابر، تحت‌الشعاع تهدیدها و فرصت‌های بیرونی قرار می‌گیرد. شواهد موجود درباره نابرابر‌های منطقه‌ای آموزش، یکی از چالش‌های جدی نظام‌های آموزشی از جمله در ایران به شمار می‌آید. این مقاله با محور قراردادن این نوع نابرابری، یافته‌های حاصل از پژوهشی پیمایشی درباره برابری فرصت‌های آموزشی در مناطق مرزی (محروم) و غیرمرزی (غیرمحروم) را به اختصار ارایه می‌نماید. پژوهش یاد شده در 45 مدرسه در 3 شهر منطقه مرزی و 39 مدرسه در 2 شهر منطقه غیرمرزی خراسان رضوی انجام گرفت، و با تحلیل یافته‌های حاصل از جستجو در مدارک، مشاهده، و دو فرم پرسشنامه به این نتیجه رسید که فرصت‌های ظاهری میان مناطق مقایسه شده، در سه عنصر درون‌داد، فرایند و تولیدات مدارس نشان‌دهنده نوعی نابرابری بحرانی نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرصت‌های آموزشی، نابرابری منطقه‌ای، مناطق محروم (مرزی)، مناطق غیرمحروم (غیرمرزی)،

عنوان انگلیسی Educational Opportunity and Regional Disparity in Border and Non-Border Regions of Khorasan Province
چکیده انگلیسی مقاله For categorizing all kinds of educational inequalities, referring to regional disparity is considered as a main indicator. This inequality limits individual access to education. People’s right for an equal education is influnced by factors which are out of their control. There are evidence showing that regional disparity is still a crucial challenge for all educational systems including Iran. This paper presents briefly the results of a survey conducted in border and non-border regions of Khorasan province. Extract reliable data indicated that socio-cultural and economic deprivations were more prevalent in border regions than in non-border areas, 45 schools in border areas and 39 schools in non-border areas were randomly selected. Data were collected by using two researcher made questionnaires as well as by reviewing official documents and records. Findings show that inequalities stemming from educatitonal inputs, process and outputs are not as serious and significant as underlying, fundamental inequalities reflected in cultural and economic conditions. Thus non- educational inequalities impact outcomes more drastically than educational ones.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فرصت‌های آموزشی, نابرابری منطقه‌ای, مناطق محروم (مرزی), مناطق غیرمحروم (غیرمرزی)

نویسندگان مقاله محمدرضا آهنچیان |
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی


نشانی اینترنتی https://education.scu.ac.ir/article_15771_53911bf6e7a884239dc0b8bac3272df0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات