این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
علوم تربیتی
، جلد ۲۹، شماره ۱، صفحات ۱-۲۰
عنوان فارسی
بررسی رویکرد اخلاقی تفکر مادرانه با تاکید بر دیدگاه رودیک و استنتاج دلالت های آن در تعلیم و تربیت
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رویکرد تفکر اخلاقی مادرانه با تاکید بر دیدگاه رودیک و استنتاج دلالت های آن در تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفت.سارا رودیک از اخلاق شناسان مراقبت فمنیستی رویکرد تفکر مادرانه را مطرح کرد.روش پژوهش حاضر از نوع تحلیلی و استنتاجی است.براین اساس ابتدا رویکرد تفکر مادرانه مورد تحلیل واقع شد و عناصر اساسی ان مورد برررسی قرار گرفت. هستی شناسی مادرانه از نوع ارتباطی است و تجربه اساس معرفت شناسی آن بوده که در ان تفکر و عمل لازم و ملزوم یکدیگرند.اخلاق شناسی مادرانه مبتنی بر ترجیح دیگری بر خود است.از دیدگاه رودیک اعمال مادرانه ، شامل سه هدف؛حفاظت،رشد و آموزش می باشد.از نظر این رویکرد،مادران در اجرای نقش های مراقبتی از اصل عشق بهره می گیرند.از نظر رودیک مادران عشق مادران شامل؛ عشق توجه،عشق محافظتی (عشق نگهدارنده)،عشق موشکافانه و فروتنی می باشند.با توجه به عناصر اصلی رویکرد تفکر مادرانه ،محققان به استنتاج دلالت هایی تربیتی پرداختند.تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که در اموزش و پرورش مبتنی بر تفکر مهرورزانه و مادرانه؛ هدف کلی آموزش و پرورش "آموزش صلح "می باشد .معلم در این رویکرد دارای خصوصیاتی همچون؛عشق ورزی،تامل، توانایی انتظار ،توجه،آگاهی،اعتدال و تواضع می باشد.دانش اموز دارای تفکری همراه با سبک شناختی و تاملی همراه با توانایی های نامحدود است.محیط آموزشی هم باید محیطی توام با امنیت ،نشاط و شادابی باشد. رویکرد تفکر مادرانه قابلیت ان را دارد که به عنوان یک الگو در مناسبات اجتماعی و تربیتی مورد توجه قرار بگیرد
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر مادرانه، رودیک، عشق توجه،
عنوان انگلیسی
A Study of the Ethical Approach of Maternal Thinking with Emphasis on the Ruddick s Perspective and Inference of Its Implications in Education.
چکیده انگلیسی مقاله
Sarah Roddick, a feminist ethicist, proposed the maternal thinking approach. Based on this approach, the maternal voice can be heard. Roudick's analysis showed a strong link between care ethics and maternal ethics. Roudick's philosophical work laid the groundwork for raising children from a feminist perspective of peace. In his view, mothers' actions are respected as peace. However, mothers do not have a pre-prepared model for performing maternal actions and their care is accompanied by compassion and love. For many men and women, the maternal model can be a symbol of care and shape the experience and work of caring. In the relationship between mother and child, ethics Care largely goes beyond analysis and reasoning and is related to maternal activities. As a provider of motherly thinking, Ruddick emphasizes that motherly action involves different ways of thinking and acting.In order to achieve the goals of the research, analytical (conceptual) and inferential methods were used appropriately. In order to answer the second question of the research, from the deductive inferential approach to the inference of educational meanings.Data analysis showed that in education based on loving and motherly thinking; The general goal of education is "peace education". In this approach, the teacher h::as char::acteristics such as: love, reflection, the ability to wait, attention, awareness, moderation and humility. The capabilities are unlimited. The educational environment should also be an environment with security, vitality and freshness. The motherly thinking approach has the potential to be considered as a model in social and educational relationships.Accordingly, first, the maternal thinking approach was analyzed and its basic elements were examined. Maternal ontology is a kind of communication and experience is the basis of its epistemology in which thinking and action are necessary and necessary to each other. Maternal ethics is based on another preference on itself. Three goals are protection, growth and education (social acceptance). From the point of view of maternal thinking, mothers use the principle of love in performing caring roles. Attention love is protective love (maintenance love), Scrutiny Love ،love and humility.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تفکر مادرانه, رودیک, عشق توجه
نویسندگان مقاله
مریم غفارزاده |
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
محمد حسن میرزامحمدی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد-تهران،ایران
اکبر رهنما |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد،تهران-ایران
مسعود صفایی مقدم |
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
نشانی اینترنتی
https://education.scu.ac.ir/article_17574_7e365f630f745a4c401337d9e1acd0ac.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات