این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
شناخت، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۵۱-۷۴

عنوان فارسی شناخت و تبیین الگوی زیبایی‌شناسی همگانی (طبیعت – محیط) بر اساس آرای جان دیویی و نسبت آن با زیبایی‌شناسی محیطی معاصر*
چکیده فارسی مقاله زیبایی شناسی معاصر از نیمه ی دوم قرن بیستم به ویژه از سه دهه آخر قرن در آمریکا ظهور و گسترش یافته است. این تغییرات بی ارتباط با پارادایم های فلسفی و علمی زمانه ی خود نیست. امّا مفاهیم بنیادین و تغییر نگرش زیبایی شناسی معاصر در نیمه ی اول قرن بیستم توسط جان دیویی طرح ریزی و مطرح شده است.طبیعت-محیط یکی از مولفه های اصلی در زیبایی شناسی معاصر و همچنین پارادایم زیبایی جان دیویی است. پرسش بنیادین اینکه آیا با شناخت پارادایم زیبایی جان دیویی می توان مدلی از زیبایی شناسی همگانی محیط-طبیعت تبیین و آن را در گرایش های معاصر زیبایی شناسی محیطی لحاظ کرد.هدف از این تحقیق شناخت زیبایی شناسی معاصر طبیعت-محیط از دیدگاه زیبایی شناسی همگانی بر اساس آرای جان دیویی است. به همین دلیل با روش تحلیلی-استنباطی به شناخت پارادایم زیبایی جان دیویی پرداخته آنگاه مدل زیبایی شناسی همگانی پیشنهاد شد،سپس نسبت آن را با گرایش های زیبایی شناسی محیطی و رویکردهای مرتبط بررسی گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله علیت-اصلِ علّیِ عام-قوانینِ علّیِ خاص-رساله-تمهیدات،

عنوان انگلیسی Understanding and Describing the Universal Aesthetics Model (Nature-Environment) Based on John Dewey’s Theories and its Relationship with Contemporary Environmental Aesthetics
چکیده انگلیسی مقاله Contemporary Aesthetics has its roots in two major approaches: new developments in art and Philosophy of art, and trends in meta-art and met philosophy of art; each with distinct aesthetics perspectives. Contemporary aesthetics was emerged and developed in the United States of America in the second half of the 20th century and in particular during its last three decades. The changes it Underwent were not impertinent to contemporary Scientific paradigms and philosophy; yet its basic concepts and perspective alterations were introduced by John Dewey in the first half of the 20th century. “Nature-Environment” is one of the main components of contemporary aesthetics and Dewey’s aesthetic paradigm. The fundamental question is to see whether a universal aesthetics model of nature-environment can be accounted for and incorporated in contemporary trends in environmental aesthetics through understanding of Dewey’s aesthetic paradigm. The aim of this study was to understand the contemporary aesthetics of nature- environment from the perspective of universal aesthetics and based on Dewey’s Theories. Accordingly, the characteristics of Dewey’s Aesthetic paradigm were first identified using the inferential-analytic method and a universal aesthetics model of nature-environment was then proposed based on Dewey’s aesthetic components and the review of existing models. Finally, its relationship with environmental aesthetic, the aesthetics of human environments and everyday life, and sustainable aesthetics was elaborated on.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی حسین زاده |
نویسنده نویسنده

محمدرضا شریف زاده |
نویسنده مسوول


نشانی اینترنتی https://kj.sbu.ac.ir/article_98010_a4637cc959dd5d5c6a801bda0598e5bc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات