|
زن در توسعه و سیاست، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۲۹۳-۳۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسۀ اثربخشی آموزش سرمایه های روانشناختی و فعالسازی رفتاری بر امید در دانشجویان دختر خوابگاههای دانشگاه اصفهان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف این پژوهش بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی و درمان فعالسازی رفتاری بر امید دانشجویان دختر خوابگاههای دانشگاه اصفهان در نیمسال دوم سال تحصیلی 1397ـ1398 بود. طرح پژوهش نیمهتجربی از نوع پیشآزمونـ پسآزمون همراه با گروه گواه بود. برای اندازهگیری امید از پرسشنامه امید اشنایدر و همکاران (1991) استفاده شد. روش نمونهگیری داوطلبانه بود. ابتدا روی 45 نفر داوطلب شرکت در تحقیق پیشآزمون اجرا شد. سپس آنها بهطور تصادفی به سه گروه واگذار شدند و از سه گروه، به صورت تصادفی دو گروه بهعنوان گروه آزمایشی 1 و 2 و گروه دیگر بهمنزله گروه گواه در نظر گرفته شد. آنگاه دو گروه آزمایشی به ترتیب تحت درمان فعالسازی رفتاری و آموزش سرمایههای روانشناختی قرارگرفتند، اما گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات مداخله، برای هر سه گروه (جمعاً 38 نفر) پسآزمون اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشاندهنده معنادار بودن تفاوت نمرههای پسآزمون امید مجموع گروههاست (008/0=P). مقایسه زوجی نشان داد که هر دو نوع مداخله آموزش سرمایههای روانشناختی و درمان فعالسازی رفتاری موجب افزایش معنادار امید در مقایسه با گروه گواه شده است (به ترتیب 003/0=P و 019/0=P)، اما دو گروه آزمایشی از نظر نمرههای امید با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند. از یافتهها چنین نتیجه گرفته میشود که بهرغم اینکه درمان فعالسازی رفتاری از روشهای سنتی مبتنی بر درمان اختلالات روانشناختی و آموزش سرمایههای روانشناختی از مداخلات مبتنی بر روانشناسی مثبت است، هر دوی این مداخلهها بر متغیر امید تأثیر دارند و میتوان از هر دوی آنها برای افرایش امید استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش سرمایههای روانشناختی،امید،دانشجویان دختر،درمان فعالسازی رفتاری، |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Psychological Capital Training and Behavioral Activation Therapy on the Hope of Isfahan Gril Students in Dormetory |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study is to examine and compar the effectiveness of psychological capital training and behavioral activation therapy on hope among female students in dormitories of Isfahan University in the second semester of the academic year 2019-2020. The research design was pre-test and post-test with control group. The Hope Questionnaire (Schneider Et al 1991) was used to measure hope. The method of sampling was voluntary. First the pre-test was conducted on 45 volunteers. They were then randomly assigned to three groups and, two groups were randomly assigned to experimental group 1 and 2 and the other group considered as control group. Then, the two experimental groups received behavioral activation therapy and psychological capital training, respectively; but the control group not received intervention. After the intervention sessions, post-test was administered for all three groups (38 persons in total). The results of analysis of covariance showed significant difference between the post-test hope scores of the groups (P=0.008). Paired comparisons showed that both psychological capital training and behavioral activation therapy significantly have increased hope as compared with the control group (P = 0.003 and P = 0.019 respectively), but the two intervention groups did not differ significantly in hope scores. The findings suggest that both psychological capital training and behavioral activation therapy can be used for increasing the hope in dprmetory students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آموزش سرمایههای روانشناختی,امید,دانشجویان دختر,درمان فعالسازی رفتاری |
|
نویسندگان مقاله |
زهره قدرتی اصفهانی | دانش آموختۀ کارشناسی ارشد مشاورۀ خانواده دانشگاه پیام نور
اعظم مرادی | استادیار دانشگاه پیام نور
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jwdp.ut.ac.ir/article_78680_bab8f21eca575b150e9186cc4a7b906b.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|