این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در توسعه و سیاست، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۸۷-۱۰۸

عنوان فارسی ارائۀ چارچوبی برای ورود زنان به حوزۀ کسب‌ ‌وکارهای خانوادگی
چکیده فارسی مقاله در عصر حاضر یکی از کسب‌وکارهایی که بدان توجه شده، کسب‌وکارهای خانوادگی است. با توجه به این‌که راهکارها و عوامل مؤثر برای ورود زنان به کسب‌وکارهای خانوادگی شناسایی نشده‌اند، برآن شدیم تا تحقیقی برای تسریع ورود زنان به این مشاغل انجام دهیم. هدف پژوهش حاضر ارائۀ چارچوبی جهت ورود زنان به حوزۀ کسب‌وکارهای خانوادگی است. رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی و این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع، اکتشافی است. جامعۀ آماری پژوهش، کارشناسان کارآفرینی و مدیرانی هستند که در زمینۀ اشتغال‌زایی و کارآفرینی فعالیت دارند، همچنین زنانی که در کسب‌وکارهای خانوادگی مشغول‌اند. برای استخراج عوامل از شانزده مصاحبه استفاده ‌شده ‌است که براساس روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی انتخاب‌ شده‌اند. برای تجزیه‌وتحلیل مصاحبه‌ها از روش داده‌بنیاد استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که تقویت هویت خانوادگی و شایستگی‌های فردی جزو شرایط علّی برای ورود زنان به کسب‌وکارهای خانوادگی است. همچنین می‌توان به همراهی اجتماعی به‌عنوان شرایط زمینه‌ای و چالش‌های خانوادگی به‌عنوان شرایط مداخله‌گر که مؤثر در ورود زنان به کسب‌وکار خانوادگی است، اشاره کرد. از راهبردهایی که طی یافته‌های تحقیق برای تسریع در ورود زنان به‌دست آمد، می‌توان به بهبود تسهیلات زیرساختی و توانمندسازی زنان اشاره کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کسب‌وکارهای خانوادگی،زنان کارآفرین،توانمندسازی زنان،

عنوان انگلیسی Providing a Framework for Women to Enter the Family Business
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, one business taken into much consideration is family businesses. Given that no more strategies and factors have been found for women to enter family businesses, we have decided to conduct a research to accelerate the entry of women into these businesses. The purpose of this study is to enter the field of private business. The present qualitative study is applied in terms of its purpose and exploratory in terms of its methodology. The statistical population is women, entrepreneurship researchers, and managers in the field of entrepreneurship as well as in family businesses. For the effective factors, it has used sixteen interviews, selected based on the snowball sampling method. The data-based method has helped analyzing these interviews. The findings show that identification of family identity and individual competencies are among the causal conditions for women to enter family businesses. We can also mention social support as ground conditions and family challenges as intervening ones, which are effective in women entering the family business. One of the strategies to accelerate the entry of women is to improve the infrastructure and empowerment of women.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کسب‌وکارهای خانوادگی,زنان کارآفرین,توانمندسازی زنان

نویسندگان مقاله رویا کرامت |
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، ‌قم، ایران

رسول عباسی |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، ‌قم، ایران

محمدرضا فلاح |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، ‌قم، ایران


نشانی اینترنتی https://jwdp.ut.ac.ir/article_86440_dc5baf71ea3c3e0573c0882ba8817890.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات