این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 2 مهر 1404
دانش حقوق مدنی
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۰۱-۱۱۲
عنوان فارسی
بررسی فقهی حقوقی نجش در معاملات و انطباقسنجی آن با غبن
چکیده فارسی مقاله
نجش که عبارت است از ورود (با هماهنگی و یا بدون هماهنگی فروشنده) به معامله دیگران و پیشنهاد قیمت بالا، بدون قصد خرید و صرفاً برای افزایش اشتیاق خریدار؛ بنابراین میتوان گفت نجش رویکردی است عوامفریبانه که توسط برخی فروشندگان صورت میپذیرد و در عینحال غبن یکی از موضوعات موردبحث در فقه و قانون مدنی میباشد؛ بررسی رابطه بین آندو و چگونگی اجرای خیار در هریک، از جمله دلایل ضرورت تدوین این پژوهش است؛ نتایج این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی، صورت پذیرفته، بیانگر آن است که رابطه این دو، عموم و خصوص من وجه بوده و «فریب» عنصر مشترک بین غبن و نجش میباشد؛ اما برخلاف غبن، نجش همیشه همراه با فریب نخواهد بود و گاهی ممکن است در اثر نجش، روان خریدار یا فروشنده، متأثر شده و در اثر سلب قدرت تفکر، کالایی را عجولانه و باقیمتی متفاوت از قیمت واقعی، خریداری نموده و یا بفروشد. در صورت بیاطلاعی شخص فریبخورده، از قیمت واقعی کالا و غیرقابلاغماض بودن تفاوت قیمت و عدم شرط خیار فسخ، خریدار یا فروشنده و یا هردوی آنها، از حق خیار برخوردارند. میتوان گفت در این حالت، رابطه سببیب بین نجش و غبن برقرار است و لذا اجرای خیار، مطابق احکام و شرایط خیار غبن امکانپذیر میباشد. علاوه براینکه در صورت علم به قیمت واقعی نیز در نجش مطابق آنچه گفته شد، امکان اعمال خیار فسخ میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژهها بازاریابی، خیار، خیار غبن، غبن، فریب، نجش،
عنوان انگلیسی
The Study of Applicability's measure in feint's dealing and trickery and option in of them
چکیده انگلیسی مقاله
The feint's dealing is a is a demagoguery's action By some vendors And meanwhile swindling is one of the Debatable topics in Jurisprudence and civil law; the study of The relationship between them And how to run cucumber on each are reasons to write this article; Results from research That by method of Descriptive-analytical Accepted, Expresses that "Deception" is a common element Among in the in feint's dealing and trickery; But unlike of the trickery, the feint's dealing is not Permanent companion of deception; And maybe sometimes in outcome feint's dealing The spirit of the seller or the buyer Affected And in the power stripping of thinking, dealing a merchandise at a hurry and at a different price In case of unawareness Deceived person from the Price of the day and Irrefutable price difference And the lack of reservation the option, Buyer or seller or both Have the right to terminate; as a result between feint's dealing and trickery There is a causal relationship And implementation of option, matching of criteria of option the cheating Is established.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کلیدواژهها بازاریابی, خیار, خیار غبن, غبن, فریب, نجش
نویسندگان مقاله
محمدرضا کیخا |
دانشیار فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران
احسان سامانی |
استادیار فقه و مبانی حقوق، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران
یوسف مرادی |
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران
نشانی اینترنتی
https://clk.journals.pnu.ac.ir/article_7393_b540906628df81c29572f08cf44e69b5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات