این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 31 شهریور 1404
دانش حقوق مدنی
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۶
عنوان فارسی
باز بینی و نقد ادله فقهی حق حبس در نکاح مطابق ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی
چکیده فارسی مقاله
حق حبس به معنی حقّ خودداری یک طرف عقد معاوضی، از اجرای تعهّد خود، تا اقدام طرف دیگر به اجرای تعهّدش است. قریب به اتفاق فقها موافق اجرای حق حبس در عقود معاوضی هستند، ولی در رابطه با جریان حق حبس در نکاح بدین معنی که زوجه حق داشته باشد تا زمانی که مهر به طور کامل به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهرش دارد، امتناع کند مشروط به اینکه مهر او حال باشد و تمکین خاص صورت نگرفته باشد؛ آرای متفاوتی در میان فقها به چشم میخورد. مشهور فقها، با استناد به ادلۀ مختلف مانند معاوضی بودن ماهیت عقد نکاح، روایات، اجماع، قاعدۀ نفی ضرر و حرج و شرط عرفی ضمن عقد، بر مشروعیت این حق تأکید نمودهاند. در این میان تعداد معدودی از فقها به مخالفت با جریان حق حبس در نکاح برخاسته و با مخدوش دانستن ادله و مبانی حق حبس در نکاح، منکر این مطلب شدهاند. تنها ابن ادریس قایئ به تفصیل در این رابطه است. ایشان جریان حق حبس را در صورت ایسار زوج صحیح دانسته و در صورت اعسار زوج، آن را نمیپذیرد. جستار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف تبیین و نقد دلایل قائلین به حق حبس در نکاح ضمن معرفی دیدگاههای مختلف فقهای امامیه و مبانی ایشان در خصوص حق حبس در نکاح، به این مسئله پرداخته و از این رهگذر حق حبس در نکاح را نفی میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژهها حق حبس، حق امتناع، نکاح، تمکین، مهر،
عنوان انگلیسی
Criticism of the Jurisprudential Principles of Imprisonment in Marriage with Imamite Jurists
چکیده انگلیسی مقاله
The right to lien means the right of one party of an exchanging agreement to abstain from the performance of his obligation until the other party takes action to perform his obligation. Most Muslim jurists agree with the enforcing the lien in exchanging agreements; there are however different opinions among Muslim jurists with regards to the subject of the right to lien in marriage (meaning that the wife has the right to abstain from performing her duties against her husband until the marriage portion is fully submitted to her, provided that her marriage portion is accelerated and no canonically obligatory sexual resignation of woman to her husband is provided). Citing various arguments such as the exchanging nature of the marriage contract, the traditions, the consensus, the rule of negating loss and fault and the customary condition of the marriage contract, famous Muslim jurists have emphasized the legitimacy of this right. In the meantime, a few Muslim jurists have opposed the subject of lien in marriage and have denied this by counting false the evidence and bases of the right to lien in marriage. Only Ibn Idris considers this in detail: he considers the right to lien to be valid if the husband is found affording and does not accept it if the husband is found insolvent. Presenting different views of Imamite jurisprudents and their foundations on the right to lien in marriage, this descriptive-analytical study is aimed to elaborate and criticize the reasons by those who accept the right to lien in marriage and thereby negates this right.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کلیدواژهها حق حبس, حق امتناع, نکاح, تمکین, مهر
نویسندگان مقاله
اکرم عبداله پور |
استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الهه عبدالعلینژاد |
دانشپژوه سطح چهار مرکز تخصصی رکنالهدی کرمان، ایران
زهره خالقی |
دانشپژوه سطح چهار مرکز تخصصی رکنالهدی کرمان، ایران
نشانی اینترنتی
https://clk.journals.pnu.ac.ir/article_7394_1b2e7ec5d56ed796263bb9225fc66b60.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات