|
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۳۲۱-۳۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر نوآوری مدل کسب و کار بر خلق مزیت رقابتی با نقش میانجی گری توانمندی کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکتهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات) |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر که از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی بود به بررسی تاثیر نوآوری مدل کسب و کار بر خلق مزیت رقابتی با نقش میانجیگری توانمندی کارآفرینانه پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران شرکتهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شهر یزد در سال 1399 به تعداد 55 نفر بود که با توجه به کم بودن تعداد آنها و براساس روش سرشماری، پرسشنامه نزد تمامی آنها توزیع و تکمیل شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد نوآوری مدل کسب و کار پانگ و همکاران (2019)، توانمندی کارآفرینانه هنانوزاپاتا و پیرو (2018) و مزیت رقابتی طبرسا و همکاران (1391) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی و نرمافزار Smart PLS2 انجام شد. نتایج تحقیق نشاندهنده تاثیر مثبت و معنادار نوآوری مدل کسب و کار بر خلق مزیت رقابتی و توانمندی کارآفرینانه و تاثیر مثبت و معنادار توانمندی کارآفرینانه بر خلق مزیت رقابتی در شرکتهای دانشبنیان حوزه فناورزی اطلاعات و ارتباطات است. همچنین نتیجه گرفته شد که نوآوری مدل کسب و کار تاثیر غیرمستقیم بر خلق مزیت رقابتی از طریق توانمندی کارآفرینانه دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
&،quot،نوآوری مدل کسب و کار&،quot،،&،quot،توانمندی کارآفرینانه&،quot،،&،quot،مزیت رقابتی&،quot،،&،quot،شرکتهای دانشبنیان&،quot،، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Impact of business model innovation on creation of competitive advantage with the mediating effects of entrepreneurial empowering (Case Study: ICT-Based Knowledge-Based Companies) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present research, which was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method, investigated the effect of business model innovation on creating a competitive advantage with the mediating role of entrepreneurial capability. The statistical population of the study included 55 managers of knowledge-based companies in the field of information and communication technology in Yazd in 2020, which due to their small number and based on the census method, a questionnaire was distributed and completed to all of them. Data collection tools included standard questionnaires of business model innovation of Pang et al (2019), entrepreneurial capability of Henao-Zapata & Peiró (2018) and competitive advantage of Tabarsa et al (2012). Data analysis was performed using partial least squares method and Smart PLS2 software. The research results show the positive and significant impact of business model innovation on creating competitive advantage and entrepreneurial capability and the positive and significant impact of entrepreneurial capability on creating competitive advantage in knowledge-based companies in the field of information and communication technology. It was also concluded that business model innovation has an indirect effect on creating competitive advantage through entrepreneurial capability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
&,quot,نوآوری مدل کسب و کار&,quot,,&,quot,توانمندی کارآفرینانه&,quot,,&,quot,مزیت رقابتی&,quot,,&,quot,شرکتهای دانشبنیان&,quot |
|
نویسندگان مقاله |
رضا محمدکاظمی | دانشیار گروه کسب و کار، دانشکده کارآفرینی
کامبیز طالبی | استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
علی داوری | عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
عامر دهقان | دانشگاه تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jed.ut.ac.ir/article_83506_9271b48aa7bbebf24edb76211e336636.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|