|
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۷۳۷-۷۵۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تخریب و بازآفرینی خلاق صنایع با رویکرد کارآفرینی: موردپژوهی الوپیک و همپا |
|
چکیده فارسی مقاله |
کارآفرینهای دیجیتال با ایجاد یک شرکت نوپا به تخریب خلاق در یک بخش از بازار یا یک صنعت می پردازند. این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و بر حسب رویکرد از نوع کیفی واز نظر استراتژی تحقیق موردکاوی تطبیقی می باشدکه به مقایسه دو مورد الوپیک و همپا پرداخته است. دادههای بدست آمده از این دو مورد نوپا به صورت کیفی و از طریق مصاحبههای عمیق فردی با موسسین این نوپاها جمع آوری شده است. جامعه مورد مطالعه شرکتهای نوپا فعال در صنعت حمل و نقل و لجستیک است. سوالات این مصاحبه براساس روش نظامند نظریه سازی داده بنیاد طراحی شده است. پس از پیاده سازی مصاحبهها و با استفاده از نرم افزار MAXQDA 12 حدود 1188 کد برای مفهوم و مقوله سازی گذارده شد. قلمرو زمانی این تحقیق در سال 1399 تا 1400 است. براساس موارد بررسی شده در این تحقیق و عوامل بیان شده در پژوهشهای پیشین راهکارهایی برای افزایش احتمال موفقیت نوپاها که توسط کارآفرینها راه اندازی می شود مطرح شده است. این راهکارها شامل مواردی همچون بررسی عمیق صنعت، بررسی کلان روندهای نوظهور، کسب تجربه، تقویت باور به موفقیت، تیم سازی، بررسی بستر موردنیاز، یادگیری تکینیکهای چابکی، استفاده از سیستمهای کنترل و انگیزشی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
الوپیک،همپا،تخریب خلاق،کارآفرین دیجیتال،نوپا، |
|
عنوان انگلیسی |
Creative destruction and re-creation of industries with an entrepreneurial approach: A Case Study of Al0peyk and Hampa |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Digital entrepreneurs create creative startups in a segment of a market or industry by starting a company. This study compares two cases of Alopeyk and Hampa with applied, descriptive approach and comparative case study strategy. The two startups have been formed in the transportation industry, one with the idea of Ride Sharing and the other by using the shipping platform. The data from these two startups were collected qualitatively through deeply one and one interviews with the founders of these startups. The questions in this interviews are based on a systematic approach to data theorizing of the foundation. After conducting interviews using MAXQDA 12 software, approximately 1188 codes were coded for categorizing the concepts. The results of this study declare a final model by using the real industry data. Based on the findings of this study and the factors stated in previous researches, strategies have been proposed in order to increase the probability of success of start-ups initiated by entrepreneurs. These include in-depth industry inspections, emerging macro trends, gaining experience, reinforcing beliefs, team building, reviewing needed contexts, learning agility techniques, using control and motivational systems. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
الوپیک,همپا,تخریب خلاق,کارآفرین دیجیتال,نوپا |
|
نویسندگان مقاله |
محسن نظری | دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
ابوعلی ودادهیر | دانشیار گروه انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
حمیدرضا عزتی | دکترای سیاستگذاری بازرگانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jed.ut.ac.ir/article_86018_cdc5d9646dd75ee4ec19f175c56a57d6.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|