|
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۶۵۷-۶۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مؤلفه های کسب و کار در موبایل اپهای حوزه تجارت اجتماعی با روش خوشه بندی متن |
|
چکیده فارسی مقاله |
مطالعه حاضر به دنبال یافتن مؤلفههای مرتبط با مدل کسبوکار پیشنهادی اوستروالدر و پینیور[1] (2010) در موبایل اپهای حوزه تجارت اجتماعی است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی-اکتشافی است. برای این منظور با جمعآوری چکیده و کلمات کلیدی 2913 مقاله با موضوع موبایل اپ، تجارت اجتماعی و مدل کسبوکار از پایگاه علمی اسکوپوس[2] و استفاده از ابزار متن کاوی (الگوریتم خوشه بندی کی-مینز[3]) خوشه بندی مطالعات پیشین انجام شده است. سپس نگاشتی از موضوعات خوشهها با شش مولفه از مولفههای مدل کسبوکار اوستروالدر شامل توسعه بستر تسهیم ارزش، فعالیتهای بازاریابی و ارائه خدمات (فعالیتهای کلیدی)، خدمات مبتنی بر مکان و فناوریهای شهر هوشمند (منابع کلیدی)، اینترنت اشیا و نوآوریهای فن آوری(مشارکتهای کلیدی)، شبکه سازی، پیامرسانی و ارزش ادراک شده (ارزشهای پیشنهادی)، خرید آنلاین(کانالهای ارتباطی) و اعتماد و قصد استفاده مشتریان (روابط مشتری) ایجاد شد. همچنین جزئیات سه مولفه دیگر کسبوکار شامل تامین کنندگان و مشتریان (بخشبندی مشتریان)، تبلیغات درون برنامه ای و سهم سود تراکنش(جریانهای درآمد) و هزینه ورود به و پورسانت بازار اپ، هزینه تولید و ابزارها (ساختار هزینه) با مرور مطالعات پیشین تحلیل شده و به نگاشت مولفهها افزوده شده اند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تجارت اجتماعی،خوشه بندی،مدل کسبوکار،موبایل اپ، |
|
عنوان انگلیسی |
A Study on Components of Social Commerce Mobile Application Business Model Using Text Clustering |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Mobile applications (mobile apps) are expanding rapidly in the age of modern economics. At the same time, a new paradigm has been formed in the field of e-commerce called social commerce which depends significantly on the platform of mobile apps. The rapid development and growth of mobile computing, smartphones, and Web 2.0 technology have facilitated social commerce. This study seeks to find components related to the proposed business model of Osterwalder and Pigneur in mobile social commerce apps using text mining (k-means clustering algorithm) of previous studies. To collect the body of text mining, abstracts and keywords of 2913 articles on mobile app, social commerce and business model were collected from Scopus repository, and after conducting the pre-processing steps, these articles were clustered into seven clusters. Later by analyzing the articles of each cluster and identifying their subject, a mapping of these topics was created with six components of the Osterwalder business model. These six components included key activities, key resources, key partnerships, value propositions, channels, and customer relationships. Finally, suggestions are made for conducting research on the other three missing components of the business model, including customer segmentation, revenue streams, and cost structure. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
تجارت اجتماعی,خوشه بندی,مدل کسبوکار,موبایل اپ |
|
نویسندگان مقاله |
بابک سهرابی | استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
امیر مانیان | استاد دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
ایمان رئیسی وانانی | دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
سعیده پورموسی آبکنار | دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jed.ut.ac.ir/article_86015_e8166a9c2fc7ff4863d0d7bda70e7cdc.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|