این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 23 مهر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۴۰، شماره ۶۹۸، صفحات ۹۹۱-۹۹۸
عنوان فارسی
سطح آگاهی، رفتارهای پیشگیرانه و درک خطر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان نسبت به COVID-۱۹
چکیده فارسی مقاله
مقاله پژوهشیمقدمه: دانشجویان، بخش بسیار مهمی از جامعهی جوان را تشکیل میدهند که میزان آگاهی آنها بر سلامتی خانواده و دوستانشان تأثیر میگذارند. مطالعهی حاضر همزمان با شیوع ویروس کرونا، با هدف بررسی سطح آگاهی، رفتارهای پیشگیرانه و درک خطر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان نسبت به COVID-19 انجام گرفت.روشها: این مطالعهی مقطعی در سال 1400 انجام شد. 330 دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی کاشان به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای شامل 4 بخش اطلاعات دموگرافیک، آگاهی (15 سؤال)، رفتارهای پیشگیرانه (9 سؤال) و درک خطر (2 سؤال) بود. برای تحلیل دادهها از آزمونهای Mann-Whitney و Kruskal-Wallis استفاده گردید.یافتهها: میزان آگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان نسبت به راههای انتقال، منشأ، علائم، دورهی کمون، راه درمان، نحوهی تشخیص، اهمیت استفاده از ماسک و بهداشت دست بین 60 تا 98 درصد و خیلی خوب بوده است. رفتارهای پیشگرانهی دانشجویان نسبت به تمامی گویههای ذکر شده بین 65 تا 95 درصد و خیلی خوب به دست آمد. حدود نیمی از دانشجویان این دانشگاه درک خطر بالایی از COVID-19 داشتهاند. بین نمرهی رفتار دانشجویان آموزش دیده و آموزش ندیده تفاوت معنیداری وجود داشت.نتیجهگیری: با توجه به شیوع بالای این ویروس و عدم وجود داروی کاملاً مؤثر در درمان این بیماری، لازم است، سطح آگاهی دانشجویان با آموزش مناسب، ارتقا یابد تا به دنبال آن شاهد افزایش رفتارهای پیشگیرانه و درک خطر در بین دانشجویان باشیم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آگاهی، رفتارهای کنترلی، پیشگیری اولیه، دانشجویان، خطر،
عنوان انگلیسی
Knowledge, Preventive Behaviors and Risk Perception of Students of Kashan University of Medical Sciences towards COVID-19
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Students are a very important part of young society whose awareness affects the health of family and friends. At the same time as the COVID-19 pandemic, the present study was conducted to investigate the level of Knowledge, Preventive Behaviors and Risk Perception of students of Kashan University of Medical Sciences towards COVID-19.Methods: This cross-sectional study was conducted in 2022. 330 students from the Kashan University of Medical Sciences were selected by random sampling method. Data collection tools were a questionnaire including 4 sections of demographic information, awareness (15 questions) and preventive behaviors (9 questions) and risk perception (2 questions). The Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests were used for data analysis.Findings: The knowledge of students of Kashan University of Medical Sciences about the ways of transmission, origin, symptoms, incubation period, treatment, how to diagnose, the importance of using a mask and hand hygiene has been between 60 to 98% and very good. The students' preventive behaviors towards all the mentioned items were between 65 and 95% and were very good. About half of the university students had a high risk of COVID-19.Conclusion: Due to the high prevalence of this virus and the lack of completely effective medicine in the treatment of this disease, it is necessary to raise the level of awareness of students with appropriate training, so that we can see an increase in preventive behaviors and understanding of risk among students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آگاهی, رفتارهای کنترلی, پیشگیری اولیه, دانشجویان, خطر
نویسندگان مقاله
مرضیه اکبری |
کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
روحاله دهقانی |
استاد، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان،کاشان، ایران
سیدغلام عباس موسوی |
گروه آمار، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jims.mui.ac.ir/article_27282_85f08e5084055df1cc46ce307935f7f5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات