|
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جلد ۶۴، شماره ۶، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی و مقایسه اثربخشی پردازش حافظه و بازداری پاسخ در دانشآموزان دختر ابتدایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اهمیت کارکردهای اجرایی بالأخص حافظه فعال و بازداری پاسخ برای ارتقای عملکرد تحصیلی دانشآموزان اثباتشده است و مداخلات مختلفی بدینمنظور طراحی و اجرا میشوند که آموزش شناختی نوروفیدبک و کاپیتانلاگ از این نوع مداخلات هستند. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نوروفید بک و نرمافزار کاپیتانلاگ بر مؤلفه پردازش حافظه فعال و بازداری پاسخ در دانشآموزان دختر دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 99-98 و مقایسه این اثربخشی بود. روش بررسی: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 90 دانشآموز دختر پایه چهارم در شهر تهران انتخاب شدند و به سه گروه تقسیم شدند (هر گروه 30نفر). گروه آزمایشی نوروفیدبک 15 جلسه و گروه نرمافزار کاپیتانلاگ نیز 15 جلسه آموزش را دریافت کردند ولی گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار سنجش حافظه فعال دانیمن و کارپنتر (1980) و پرسشنامه رتبهبندی رفتاری کارکردهای اجرائی (بریف) برای هر سه گروه در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری اجرا شدند. یافتهها: ایافتههای تحلیل کوواریانس نشاندهنده تفاوت معناداری در میانگین نمرات متغیرهای وابسته در گروه آزمایشی نوروفیدبک نسبت به گروه آزمایشی کاپیتان لاگ و گروه کنترل بود (p< 0/05). نتیجهگیری: نوروفیدبک و نرمافزار کاپیتانلاگ بر ارتقای پردازش حافظه فعال و بازداری، اثربخشی معناداری داشته و میتوان از این مداخلات جهت ارتقای این دو مؤلفه کارکردهای اجرایی استفاده نمود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حافظه فعال، بازداری پاسخ، نوروفیدبک و کاپیتانلاگ |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation and comparison of the effectiveness of memory processing and response inhibition in elementary female students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: importance of executive functions for educational successes is demonstrated. There are many cognitive training for improving executive functions like neurofeedback and Capitan log software. So the present research aimed to determine and evaluate neurofeedback and Capitan log on Female elementary school students in Tehran in the academic year 2020-2019. Methods: this research is semi experimental study with control group and statistical population were all female elementary students in 4grade. Then 90 students were selected by multi stage clustering method and designated into three groups (2 experimental and 1 control) after screening by inclusion criteria. Daneman and Carpenter working memory scale (1980) and Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) were used for measuring before and after and in following up test. Two experimental groups received 20 sessions of interventions and control group didn’t receive any intervention. Covariance analysis and spss21 were used for analysis of data. Results: neurofeedback and Capitan log interventions had significant effects on storage of working memory and response inhibition in students. Conclusion: these interventions can be used to improve working memory and response inhibition to increase educational achievement. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Working memory, response inhibition, neurofeedback and Capitan log software |
|
نویسندگان مقاله |
شادی ابراهیمی جوزانی | Shadi Ebrahimi jozani PhD. student of the Department of General Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. دانشجوی دکتری گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
مژگان سپاه منصور | Mozgan Sepahmansour Professor of Department of General Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. (Corresponding Author). استاد گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
رویا کوچک انتظار | Roya Kochak Entezar Assistant Professor of Department of General Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. استادیار گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
پروانه قدسی | Parvaneh Ghodsi Assistant Professor of Department of General Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. استادیار گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://mjms.mums.ac.ir/article_21523.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|