مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جلد ۶۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی کاربست مدل باور سلامتی در پیش بینی تمایل به دریافت واکسن کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با شروع فرایند واکسیناسیون علیه ویروس کووید-19 در سطح جهانی و ملی، بررسی عوامل مرتبط با تمایل و یا تردید مردم نسبت به تزریق واکسن حائز اهمیت است. لذا هدف پژوهش حاضر پیش بینی تمایل دریافت واکسن کووید-19 در جمعیت عمومی بر اساس متغیرهای جمعیت‌شناختی و مولفه‌های مدل باور سلامتی است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. پرسشنامه آنلاین شامل گویه‌های مرتبط با اطلاعات جمعیت‌شناختی، مدل باور سلامتی و تمایل به دریافت واکسن ویروس کووید-19 از طریق شبکه‌های مجازی به صورت در دسترس بین جمعیت سنی 18 سال با بالا و در طی بازه زمانی فروردین تا خرداد سال 1400 در عموم مردم توزیع گردید. جهت بررسی متغیرهای جمعیت‌شناختی از همبستگی، تحلیل واریانس و جهت سنجش رابطه مولفه‌های مدل باور سلامتی از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها‌: نتایج پژوهش نشان داد که مولفه‌های مدل باور سلامتی پیش‌بین قوی برای تمایل به دریافت واکسن کووید-19 بوده و توانستند %57.1 از واریانس تمایل به دریافت واکسن را پیش‌بینی کنند. همچنین نتایج نشان داد افراد با سن بالا، مردها، افراد با تحصیلات بالاتر و افراد با بیماری مزمن و کسانی که قبلا به کووید-19 مبتلا شده بودند تمایل بیشتری به دریافت واکسن کووید-19 داشتند.نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر، به وسیله درک اهداف، انگیزه‌ها و موانعی که عموم مردم را برای واکسیناسیون علیه کووید-19 تحت تأثیر قرار می‌دهد، کمک می‌کند تا ضمن هدف قرار دادن جمعیتی که تمایل به واکسیناسیون ندارند، برنامه‌های آموزشی و تکنیک‌های مداخله‌ای جهت تغییر رفتار مردم تهیه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تمایل به دریافت واکسن، کووید-19، مدل باور سلامتی

عنوان انگلیسی The application of the Health Belief Model in predicting attitudes toward COVID-19 vaccination
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: By onset of global and national coronavirus vaccination process, it is important to examine the factors associated with people's willingness or hesitation about vaccination. Therefore, the aim of this study was to predict the tendency related to receiving coronavirus vaccine in the general population based on demographic variables and components of the health belief model.Method: The research method was descriptive structural equation modeling. Online questionnaire including items related to demographic information, health belief model and willingness to receive Covid-19 virus vaccine available through virtual networks available among the population aged 18 years and above during the period of April to June 1400 Distributed to the general public. Correlation, analysis of variance were used to investigate the demographic variables and structural equation modeling was used to measure the relationship between the components of the health belief model.Results: The results showed the components of the health belief model were strong predictors of the desire to receive the Covid-19 vaccine and were able to predict 57.1% of the variance of the desire to receive the vaccine. The results also showed that older people, men, people with higher education, people with chronic diseases, and those who had previously had Covid-19 were more likely to receive the Covid-19 vaccine.Conclusion: The results of the present study, in addition to theoretical and practical implications, help to target the population that is inclined to They do not have vaccinations, and educational programs and intervention techniques are developed to change people's behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Tendency to receive vaccination, COVID-19, Health belief model

نویسندگان مقاله نازنین فاطمه رجبی | Nazaninfatemeh Rajabi
department of clinical psychology, faculty of education and psychology. University of Isfahan, Isfahan, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

سارا زادافشار | Sara Zadafshar
department of clinical psychology, faculty of education and psychology. University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

علیرضا عطریان | Alireza Atrian
department of clinical psychology, faculty of education and psychology. University of Isfahan, Isfahan, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

امیر قمرانی | amir ghamarani
Department of Psychology and Teaching Children with Special Needs, faculty of education and psychology. University of Isfahan, Isfahan, Iran.
عضو هیئت علمی گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی https://mjms.mums.ac.ir/article_20543.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات