مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جلد ۶۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه سبک های یادگیری و راهبردهای انگیزشی و خود تنظیمی در دانشجویان استعداد درخشان و عادی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی مقایسه سبک های یادگیری و باورهای انگیزشی و خودتنظیمی یادگیری در دانشجویان استعداد درخشان و عادی دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد.روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی-مقایسه ای می‌باشد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمام دانشجویان کارشناسی ارشد استعداد درخشان و عادی که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل می باشند بود. از این جامعه آماری تعداد50 نفر به شیوۀ نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. از سیاهه سبک یادگیری (LSI) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) برای سنجش متغیرهای موردنظر استفاده گردید. داده‌های پژوهش با استفاده از از روش های آماری تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شد.نتایج: نتایج حاصل از بررسی داده‌ها نشان داد که بین گروه دانشجویان استعداد درخشان و گروه دانشجویان عادی تفاوت معناداری در سبک های یادگیری و باورهای انگیزشی و خودتنظیمی یادگیری وجود ندارد (p>0/05) .نتیجه گیری: این یافته ها می توانن بیانگر اهمیت لزوم توجه به ساختارهای انگیزشی و الزامات مربوط به سبک های یادگیری برای تمام دانشجویان، فارغ از توجه به زمینه های استعداد و هوشی آنها می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک یادگیری، راهبردهای انگیزشی و خودتنظیمی، دانشجویان با استعداد درخشان

عنوان انگلیسی Comparison of learning styles and motivational and self-regulation strategies in Talented and ordinary students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of this study was to compare the learning styles and the motivational beliefs and self-regulatory of learning in Talented and ordinary students in Ferdowsi University of Mashhad.Materials and Methods: This research is a causal-comparative study. The statistical population of this study included all Talented and ordinary master students who studied in the academic year of 2017-2018. A total of 50 people were selected through Purposive sampling. The learning style inventory (LSI) and the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) were used to measure the variables.Results: The results of data analysis showed that there is no significant difference between the group of talented students and the group of normal students in learning styles and motivational and self-regulatory beliefs of learning (p> 0.05).Conclusion: These findings can indicate the importance of paying attention to motivational structures and requirements related to learning styles for all students, regardless of their areas of talent and intelligence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning Style, motivational and self-regulation strategies, Talented students

نویسندگان مقاله حمید ذوالفقاری | HAMID ZOLFAGHARI
Ph.D. Student of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

محمدابراهیم حکم آبادی | Mohammad Ebrahim Hokmabadi
Department of Psychology, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
ﮔﺮوه رواﻧﺸﻨﺎﺳﻲ، واﺣﺪ گرگان ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ، گرگان ، اﻳﺮان

عارفه علیشاهی | Arefeh Alishahi
Master of Cognitive Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

مریم قوامی | Maryam Ghavami
Department of Psychology, Quchan Branch, Islamic Azad University, Qucahn, Iran
ﮔﺮوه مشاوره، واﺣﺪ قوچان، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ، قوچان ، اﻳﺮان

پدرام پاکباز خسروشاهی | Pedram Pakbaz Khosroshahi
کارشناسی ارشد

محمد مهدی بیرقی | Mohammad Mahdi Beiraghi
کارشناسی ارشد


نشانی اینترنتی https://mjms.mums.ac.ir/article_21431.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات