این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 16 مهر 1404
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
، جلد ۴۶، شماره ۳، صفحات ۲۳۱-۲۴۳
عنوان فارسی
بررسی دیدگاه اعضاء هیئت علمی و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی رفسنجان درباره اجرای کوریکولوم آموزشی جدید در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ارزشیابی برنامههای درسی، برای حل مشکلات و بهبود وضعیت موجود میباشد. هدف برنامه درسی دندانپزشکی عمومی، تربیت دندانپزشکان با حداقل توانایی مورد انتظار میباشد. مطالعه حاضر، با هدف تعیین دیدگاه اعضاء هیئتعلمی و دانشجویان دندانپزشکی رفسنجان، درباره کوریکولوم آموزشی در سال تحصیلی 98-1397 انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی-مقطعی، به صورت تمام شماری انجام شد. 61 نفر از دانشجویان دندانپزشکی سالهای چهارم تا ششم و 18 نفر از اعضاء هیئتعلمی دانشکده دندانپزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 1398-1397 شرکت کردند. معیار ورود، دانشجویان بالینی در حال تحصیل بود. گردآوری دادهها با دو پرسشنامه Kashkouli و Ilon انجام شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماریSPSS version21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دادههای توصیفی با میانگین و انحراف معیار ارائه شد. از آزمونهای کلموگروفاسمیرنوف، t-test، همبستگی اسپیرمن، ANOVA و توکی استفاده شدند. سطح معنیداری 05/0 بود.یافتهها: میانگین درصد نمره نگرش دانشجویان 87/68 و میانگین درصد نمره نگرش اساتید 11/62 بدست آمد. دیدگاه اعضای هیئت علمی نسبت به کوریکولوم آموزشی، متوسط، ولی دیدگاه دانشجویان مثبت ارزیابی شد (083/0=P). میانگین نمره دیدگاه دانشجویان سال چهارم و پنجم تفاوت معنیداری با یکدیگر نداشتند (883/0=P). میانگین نمره دانشجویان سال ششم بطور معنیداری بیشتر از میانگین نمره دو ورودی دیگر بود (01/0=P) نتیجهگیری: در مجموع میانگین نمره نگرش اعضاء هیئت علمی و دانشجویان درباره کوریکولوم آموزشی در حد متوسط بود. به نظر میرسد که کوریکولوم آموزشی نیاز به بازنگری در عناوین آموزشی و توجه بیشتر به آموزش عملی و نظری با توجه به روش های تدریس نوین دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کوریکولوم، هیئت علمی، دانشجوی دندانپزشکی
عنوان انگلیسی
Survey the Attitude of Faculty Members and Students of the School of Dentistry of Rafsanjan University of Medical Sciences on the Implementation of a New Educational Curriculum during the Academic Year 2018-19
چکیده انگلیسی مقاله
غIntroduction: Curriculum evaluation should be concerned with solving problems and improving the present situation. The goal of the general dentistry curriculum is to train dentists with the minimum expected ability. The present study aimed to determine the views of faculty members and dental students on the educational curriculum during the academic year 2018-19.Materials and Methods: The present study was descriptive cross-sectional and enumerative. A total of 61 fourth- to sixth-year dental students and 18 faculty members of the School of Dentistry of Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran participated in the present study during the academic year 2018-19. Inclusion criteria were students who were studying at the time of conducting the study. Data were collected using two questionnaires by Elon Kashkoli. Data analysis was performed by SPSS software (version 21). Descriptive data were presented with mean and standard deviation. Kolmogorov-Smirnov, t-test, Spearman correlation, ANOVA, and Tukey's test were used. A P-value of less than 0.05 is considered to be statistically significant.Results: The mean score of the attitude of students and faculty members were 68.87 and 62.11, respectively. The attitude of faculty members was moderate and that of students was positive toward the educational curriculum (P= 0.083). The mean scores of the attitude of fourth and fifth-year students are not significantly different from each other (P=0.883). Sixth-year students scored significantly higher compared to the other students (P= 0.01).Conclusion: Overall, the mean score of the attitude of faculty members and students toward the educational curriculum was moderate. The educational curriculum seems to need to be reviewed in educational titles and practical and theoretical education should be considered in modern teaching methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attitude, Curriculum, Dental Student, Faculty members
نویسندگان مقاله
علی پیمانی مجاور | Ali Peymani Mojaver
Assistant Professor, Department of Oral & Maxillofacial Surgery, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
استادیار، گروه جراحی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
مصطفی صادقی | Mostafa Sadeghi
Professor, Department of Restorative Dentistry, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
استاد، گروه دندانپزشکی ترمیمی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
عاتکه موقریپور | Atekeh Movagheri Poor
Assistant Professor, Department of Oral Medicine, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
استادیار، گروه بیماری های دهان، فک و صورت، دانشکده دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
الهام شکیبا | elham shakiba
Department of Oral & Maxillofacial Surgery, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
گروه جراحی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jmds.mums.ac.ir/article_20916.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات