این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، جلد ۴۶، شماره ۴، صفحات ۳۹۴-۴۰۹

عنوان فارسی بررسی سواد سلامت دهان با استفاده از پرسشنامه Oral Health Literacy-Adult Questionnaire و ارتباط آن با شاخص های کلینیکی و رفتارهای سلامت دهان در بیماران مراجعه کننده به دندانپزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سواد سلامت دهان به عنوان عامل تعیین کننده جدید سلامت مطرح می باشد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی سواد سلامت دهان و ارتباط آن با وضعیت کلینیکی و رفتارهای سلامت دهان در بزرگسالان مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان بود. مواد و روش ها: مطالعه مقطعی حاضر در سال 1394، با شیوه نمونه­گیری آسان بر روی بیماران داوطلبی که برای اولین بار به دانشکده دندانپزشکی مراجعه کرده بودند، انجام شد. سواد سلامت دهان بیماران بوسیله پرسشنامه Oral Health Literacy-Adult Questionnaire اندازه­گیری شد. رفتارهای سلامت دهان نیز توسط پرسشنامه سنجیده شد. بعلاوه، معاینات کلینیکی برای اندازه گیری شاخص­های DMFT و حداکثر شاخص CPI (Community Periodontal Index) انجام شد. داده­ها توسط ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون T مستقل، و آنالیز رگرسیون خطی و لوجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند (05/0>P-value). یافته‌ها: از بین 202 نفر شرکت کننده، 5/64% زن بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان (6/10±) 4/33 سال و میانگین نمره سواد سلامت دهان آنها (8/19±)3/52 بود. هر چه سواد سلامت دهان افراد بالاتر بود، رفتارهای سلامت دهان بهتری را گزارش می کردند (05/0>P-value). سواد سلامت دهان با شاخص DMFT (140/0-=r و047/0P=)، تعداد دندان های پوسیده (179/0-=r و 01/0P=) و تعداد دندان های از دست رفته (208/0-=r و 003/0=P-value) رابطه معکوس و با تعداد دندان های پرشده رابطه مستقیم داشت (148/0r= و04/0P=). بین سواد سلامت دهان و حداکثر شاخص CPI ارتباط وجود نداشت (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد سلامت دهان، سلامت دهان، کلینیک دندانپزشکی، پرسشنامه

عنوان انگلیسی Investigation of Oral Health Literacy Utilizing Oral Health Literacy-Adult Questionnaire and its Relationship with Clinical Indicators of Oral Health, as well as Oral Health Behaviors, among Dental Patients
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Oral health literacy (OHL) is considered a new determinant of health. This study aimed to investigate OHL and its relationship with clinical indicators of oral health, as well as oral health behaviors, among patients attending the Dental School of the Islamic Azad University of Isfahan, Isfahan, Iran.Materials and Methods: The authors conducted a cross-sectional study on volunteering patients attending dental school for the first time in 2015, who were selected through convenience sampling. Self-administered questionnaires requested information about patients’ OHL using Oral Health Literacy-Adult Questionnaire, as well as patients’ oral health behaviors. Clinical examinations were conducted to measure Decayed, Missing due to caries, and Filled Teeth (DMFT) and Community Periodontal Index (CPI). Pearson correlation coefficient, Spearman correlation coefficient, independent t-test, as well as linear and logistic regression models, served for statistical analysis (P-value< 0.05).Results: Among 202 participants, 64.5% were women. The mean age of participants was 33.4±10.6 years, and the mean score of OHL was 52.3±19.8. Individuals with a higher score of OHL reported better oral health behaviors (P-value< 0.05). The OHL was negatively associated with DMFT (r=-0.140, P-value=0.047), Decayed Teeth (r=-0.179, P-value=0.01) and Missing Teeth (r=-0.208, P-value=0.003). On the other hand, individuals with higher OHL scores had more filled teeth (r=0.148, P-value=0.04). No association was revealed between OHL and maximum CPI (P-value>0.05).Conclusion: Oral health literacy of patients attending dental school was moderate. Those patients with a higher OHL reported better oral health behaviors and had a lower history of dental caries. Therefore, it is essential to increase the OHL of individuals to improve their oral health status.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله dental clinic, Oral Health, Oral health literacy, Questionnaire

نویسندگان مقاله منصوره شایسته | Mansoureh Shayesteh
Dentist, School of Dentistry, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
دندانپزشک، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.

هاجر شکرچی زاده | Hajar Shekarchizadeh
Assistant Professor, Health Research Center, Department of Community Oral Health, School of Dentistry, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.

فاطمه رشیدی میبدی | Fatemeh Rashidi Meybodi
Assistant Professor, Department of Oral Diseases, School of Dentistry, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
استادیار، گروه بیماریهای دهان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی https://jmds.mums.ac.ir/article_21411.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات