این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، جلد ۴۶، شماره ۴، صفحات ۲۹۵-۳۰۴

عنوان فارسی سبک های یادگیری و نحوه آموزش دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال ۱۳۹۷
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشجویان ﺗﻔﺎوتﻫﺎی ﻓﺮاواﻧﻰ در نحوه ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﺗﻮاﻧﺎﻳﻰ استفاده از اطلاعات دارند، ﻛﻪ این امر در آﻣﻮزش آنها ﻧﻘﺶ به سزایی ایفا می کند. لذا توجه به سبک های متفاوت یادگیری دانشجویان و تدریس مناسب ﺑﻪ ﻣﻘﺘﻀﺎی اﻳﻦ ﺳﺒﻚ ﻫﺎ، منجر به ﻳﺎدﮔﻴﺮی در ﺳﻄوح ﺑﺎﻻﺗﺮ و پیشرفت بیشتر ﺗﺤﺼﻴﻠﻰ افراد می گردد. تحقیق حاضر سعی در بررسی سبک های یادگیری دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران داشت.مواد و روش ها: این مطالعه به روش مقطعی انجام گردید. در این تحقیق از پرسشنامه سبک های یادگیری وارک مشتمل بر 4 سبک یادگیری (بینایی، شنوایی، نوشتنی-خواندنی و حرکتی) استفاده شد. پرسشنامه وارک ﺷﺎﻣﻞ 16 عبارت / سؤال می باشد و هر سؤال دارای 4 گزینه است. هر گزینه نشانه دهنده یک سبک یادگیری است. پس از تعیین سبک یادگیری غالب در دانشجویان، نقش عوامل مرتبط، با استفاده از آنالیز رگرسیون تعیین گردید. یافته ها: از بین 442 دانشجو شرکت کننده در این تحقیق، تعداد 248 نفر (1/56 درصد) مؤنث و تعداد 194 نفر (9/43 درصد) مذکر بودند. آنالیز آماری داده ها نشان داد که اکثر دانشجویان (98 درصد) از یک سبک یادگیری استفاده می کردند. فراوانترین سبک یادگیری، سبک شنوایی (98/32 درصد) و کمترین سبک استفاده شده در میان دانشجویان، سبک بینایی (19 درصد) بود.نتیجه گیری: اکثر دانشجویان دندانپزشکی از یک سبک یادگیری و آن هم سبک شنوایی استفاده می کردند. بنابراین به نظر می رسد تمرکز برروی روش های آموزشی که تقویت کننده سبک های یادگیری به خصوص سبک شنوایی است به ارتقا یادگیری و پیشرفت علمی دانشجویان کمک شایانی می کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک های یادگیری، پرسشنامه وارک، تدریس، آموزش

عنوان انگلیسی Learning Styles and Teaching Methods for Dental Students of Tehran Islamic Azad University of Medical Sciences in 2018
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Students show considerable differences in their learning styles and abilities to use information; this matter plays a significant role in how to teach them. In view of that, reflecting on various learning styles among students and accommodating them to meet the requirements of teaching practices can contribute to learning at higher levels along with fulfilling more academic achievements. Therefore, the present study investigated learning styles among dental students at the Islamic Azad University, Tehran, Iran.Materials and Methods: This study was a descriptive cross-sectional research, in which the VARK Questionnaire consisting of four learning styles (i.e., visual, aural, read/write, and kinesthetic) was utilized. The questionnaire contained 16 statements/items with four options representing a learning style. After determining the dominant learning style in students, the role of related factors was determined using regression analysis.Results: Among the 442 participants in this study, 248 (56.1%) and 194 (43.9%) individuals were female and male, respectively. Data analysis revealed that a large proportion of the students (98%) were tapping one of the mentioned learning styles. The most and least frequent styles were found to be the aural (32.98%) and visual (19%) types, respectively.Conclusion: It was concluded that most dental students were keeping to the aural learning style. In this regard, it seems that focusing on teaching strategies that reinforce learning styles, especially the aural type, can significantly help to improve learning processes and fulfill academic achievements among university students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Learning Styles, Teaching, VARK Questionnaire

نویسندگان مقاله رومینا ابریشم باف | Romina Abrishambaf
Dentist, Tehran, Iran
دندانپزشک، تهران، ایران

فاطمه شاهسواری | Fatemeh Shahsavari
Associate Professor, Department of Oral & Maxillofacial Pathology, School of Dentistry, Islamic Azad University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشیار، گروه آسیب شناسی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران

مریم جولهر | Maryam Jolehar
Assistant Professor, Department of Oral & Maxillofacial Pathology, School of Dentistry, Islamic Azad University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار بخش آسیب شناسی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jmds.mums.ac.ir/article_21399.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات