|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۷۱، صفحات ۵۷-۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر ترکیب بازی درمانی گروهی با نقاشی بر مشکلات دروننمود و بروننمود کودکان با اختلال اضطراب جدایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر ترکیب بازی درمانی گروهی با نقاشی بر مشکلات درون نمود و برون نمود کودکان با اختالل اضطراب جدایی بود. روش: طرح پژوهش از نوع آزمایشی، از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم با اخت الل اضطراب جدایی شهرستان قائم شهر در سال تحصیلی 1399 بود. نمونه پژوهش 30 کودک با اختالل اضطراب جدایی بود که به صورت در دسترس شناسایی و در 2 گروه آزمایشی و گواه )هر گروه 15 نفر (. جای دهی شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اضطراب جدایی مارچ و همکاران و پرسشنامه مشکلات رفتاری-هیجانی آخنباخ استفاده شد. گروه آزمایشی در 10 جلسه 45 دقیقه ای ترکیب بازی درمانی گروهی با نقاشی را دریافت کرد؛ و گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. داده های پژوهش با تحلیل کوواریانس یک و چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که ترکیب بازی درمانی گروهی با نقاشی منجر به کاهش مشکلات درون نمود و برون نمود کودکان با اخت الل اضطراب جدایی شد. با توجه به نتایج به دست آمده می توان از ترکیب بازی درمانی گروهی با نقاشی به عنوان روش درمانی مؤثر و مکمل در کنار سایر روش های دیگر برای ارتقاء س المت روانی و پیشگیری از مشکلات رفتاری کودکان با اختالل اضطراب جدایی استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، اضطراب جدایی، بازی درمانی، مشکلات برون نمود، مشکلات درون نمود، نقاشی |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of combining group play therapy with painting on internalized and externalizing problems of children with separation anxiety disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
آذر و دی 140 1 80 سال بیست و دوم، شماره 5 پیاپی 171 The effect of combining group play therapy with painting on internalized and externalizing problems of children with separation anxiety disorder □ Somayeh Mohammadi Kashka*, M.A. in Psychology and Education of Exceptional Children, university of Guilan, Rasht, Iran □ Abbas Abolghasemi, Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran □ Seyyed Mousa Kafi masouleh, Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran Abstract Purpose: The aim of this study was to determine the effect of combining group play therapy with painting on internalizing and externalizing problems of children with separation anxiety disorder. Method: Experimental research design, pre-test-post-test design with control group was used. The statistical population of the study was all sixth grade female students with separation anxiety disorder in Ghaemshahr city in the academic year 1399. The sample consisted of 30 children with separation anxiety disorder who were identified as available and placed in two experimental and control groups (15 people in each group).To collect data from March et al.'s Separation Anxiety Questionnaire (1997) And Achenbach (2003) Behavioral-Emotional Problems Questionnaire was used . The experimental group received a combination of group play therapy and painting in 10 sessions of 45 minutes; and the control group did not receive any intervention. Research data were analyzed by one-way and multivariate analysis of covariance. Findings: The results showed that the combination of group play therapy with painting led to the reduction of internalizing and externalizing problems of children with separation anxiety disorder.. According to the obtained results, the combination of group play therapy with painting can be used as an effective and complementary treatment along with other methods to promote mental health and prevent behavioral problems in children with separation anxiety disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Externalizing problems, internalizing problems, painting, Play Therapy, Separation Anxiety |
|
نویسندگان مقاله |
سمیه محمدی کشکا | Somayeh Mohammadi Kashka University of Guilan دانشگاه گیلان
عباس ابوالقاسمی | Abbas Abolghasemi University of Guilan دانشگاه گیلان
سید موسی کافی ماسوله | Seyyed Mousa Kafi masouleh University of Guilan دانشگاه گیلان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-15-3658-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اختلالات رفتاری |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|