تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۷۱، صفحات ۳۴-۴۶

عنوان فارسی اثربخشی آموزش والدگری ذهن آ گاهانه بر دشواری در تنظیم هیجان و خودکارآمدی والدینی در مادران کودکان با اختلال طیف اُتیسم
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش والدگری ذهن آ گاهانه بر دشواری در تنظیم هیجان و خودکارآمدی والدینی در مادران کودکان با اختلال طیف اُتیسم انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان با اختلال طیف اُتیسم شهر تبریز بود که در سه ماهه اول سال 1401 به مرا کز آموزشی کودکان استثنایی مراجعه نمودند. نمونه آماری شامل 30 نفر از مادرانی بود که با در نظر گرفتن ملاک های ورود به مطالعه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه های مشکل در نظم بخشی هیجانی و خودکارآمدی والدینی بود. در این پژوهش، آزمودنی های گروه آزمایشی به میزان 8 جلسه 2 ساعته آموزش های والدگری ذهن آ گاهانه را دریافت نمودند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری در برنامه SPSS نسخه 26 انجام شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که آموزش والدگری ذهن آ گاهانه منجر به کاهش میانگین دشواری در تنظیم هیجان و مؤلفه های عدم پذیرش پاسخ های هیجانی، مشکل درگیر شدن در رفتار هدفمند، مشکل کنترل تکانه، فقدان آ گاهی هیجانی، دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجان و فقدان وضوح هیجانی و افزایش میانگین خودکارآمدی والدینی شرکت کنندگان گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه شده است. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان مطرح کرد که آموزش والدگری ذهن آ گاهانه مداخله مؤثر و قابل توجهی برای بهبود دشواری در تنظیم هیجان ارتقای خودکارآمدی والدینی در مادران کودکان با اختلال طیف اُتیسم می باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آموزش والدگری ذهن آ گاهانه، خودکارآمدی والدینی، دشواری در تنظیم هیجان، کودکان با اختلال طیف اُتیسم، مادران

عنوان انگلیسی The effectiveness of mindful parenting training on the difficulties in emotion regulation and parental self-efficacy in mothers of children with autism spectrum disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and Purpose: The aim of this study was to determine the effectiveness of mindful parenting training on the difficulties in emotion regulation and parental self-efficacy in mothers of children with autism spectrum disorder. Method: This research was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population included all mothers with children with autism spectrum disorder in Tabriz who referred to exceptional children's educational centers in the first quarter of 2021. The statistical sample consisted of 30 mothers who were selected by purposive sampling using the inclusion criteria and were replaced in two experimental and control groups. Data collection tools included the difficulties in Emotional Regulation Questionnaire and Parental Self-Efficacy Questionnaire. In this study, the subjects in the experimental group received 8 sessions of 2-hour mindfulness parenting training. Data analysis was performed using univariate analysis of covariance in SPSS version 26. Results: The findings of the research showed that mindful parenting training has led to a decrease in the average difficulties in emotion regulation and dimention of lack of acceptance of emotional responses, difficulty in performing purposeful behavior, difficulty controlling impulse, lack of emotional awareness, limited access to emotion regulation strategies, and lack of clarity of emotion and an increase in the average parenting self-efficacy of the experimental group participants compared to the control group. Conclusion: Therefore, it can be argued that mindfulness parenting education is an effective and significant intervention to improve the difficulty in regulating emotion, promoting parental self-efficacy in mothers of children with autism spectrum disorder.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, children with autism spectrum disorder, difficulties in emotion regulation, mindful parenting training, mothers, parenting self-efficacy

نویسندگان مقاله الهام رشیدیه | elham rashidiyeh


بهرام اصل فتاحی | bahram aslefatahi



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3633-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات