تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۷۱، صفحات ۲۳-۳۳

عنوان فارسی اثربخشی برنامه روان-آموزشگری زوجی مبتنی بر روش گاتمن بر تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی خانوادگی والدین کودکان با اختلال طیف اُتیسم
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه روان-آموزشگری زوجی مبتنی بر روش گاتمن بر کاهش تعارضات زناشویی و بهبود کیفیت زندگی خانوادگی والدین کودکان با اخت الل طیف اُتیسم بود. روش: این پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه والدین کودکان با اخت الل طیف اُتیسم در شهر تهران بود که 30 زوج ) 30 زن و شوهر ( به صورت در دسترس از طریق فراخوان شرکت در پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه تعارضات زناشویی )ثنایی ذا کر، براتی و بوستانی پور، 1387 ( و کیفیت زندگی خانوادگی کودکان با اخت الل طیف اُتیسم )هافمن، 2006 ( بود. در مرحله اول، پیش آزمون در هر 2 گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت برنامه زوجی گروهی به روش گاتمن قرار گرفتند. در پایان جلسات، زوجین هر 2 گروه در 2 مرحله، یک مرحله بلافاصله پس از پایان آموزش و یک مرحله بعد از گذشت 2 ماه از آموزش؛ مجدداً پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس مکرر و نرم افزار ) SPSS-24 ( استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که برنامه روان-آموزشگری زوجی مبتنی بر روش گاتمن موجب کاهش تعارضات زناشویی و افزایش کیفیت زندگی خانوادگی والدین کودکان با اخت الل طیف اُتیسم شده است ) 001 / .)P< 0 نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان نتیجه گرفت که برنامه روان-آموزشگری زوجی مبتنی بر روش گاتمن، یک روش مؤثر برای کاهش تعارضات زناشویی و ارتقای کیفیت زندگی خانوادگی والدین می باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، اُتیسم، تعارضات زناشویی، کیفیت زندگی خانوادگی، گاتمن

عنوان انگلیسی The effectiveness of psycho-educational program based on Gottman’s approach in marital conflict and family quality of life in parents of children with autism spectrum disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and purpose: The aim of this study was to determine the effectiveness of Gottman-based couple psycho educational program on reducing marital conflicts and improving family quality of life of parents of children with autism spectrum disorder. Method: This study was a quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all parents of children with autism spectrum disorder in Tehran. 20 couples (40 men and women) were randomly selected through a call to participate in the study and were randomly assigned to experimental and control groups. The research instruments were the Marital Conflict Questionnaire (Sanaei-Zakir, Barati and Bustanipour, 2008) and family quality of life of children with autism spectrum disorder (Hoffman, 2006). In the first stage, the pretest was performed in both groups. Then, the experimental group underwent Gottman-s method group program for 8 sessions. At the end of the sessions, couples in both groups completed the questionnaires in two stages, one stage immediately after the training and one stage two months after the training. For data analysis, repeated measures analysis of covariance and software (SPSS-24) were used. Results: The results showed that the psycho-educational program based on Gottman-s method has reduced marital conflicts and increased family quality of life of parents of children with autism spectrum disorder (P < 0.001). Conclusion: based on the findings of this study, it can be concluded that psycho-educational program based on the Gottman-s method is an effective method to reduce marital conflicts and improve the family quality of life of parents.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Autism, Family Quality of Life, Gottman, Marital Conflict

نویسندگان مقاله راحله صادقی | rahele sadeghi
Mohaghegh Ardabili University
دانشگاه محقق اردبیلی

احمدرضا کیانی | ahmadreza kiani
Mohaghegh Ardabili University
دانشگاه محقق اردبیلی

مهدیه مرادی پور | mahdieh moradipour
University of Allameh-Tabatabaei
دانشگاه علامه طباطبایی

زهرا نفر | zahra nafar
University of Allameh-Tabatabaei
دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3389-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اتیسم
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات