تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۷۱، صفحات ۹-۲۲

عنوان فارسی اثربخشی باز ی درمانی به شیوه تراپلی بر اضطراب کودک با والد
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اختلال در روابط دلبستگی با ایجاد اضطراب فرا گیر و بی اعتمادی در کودک می تواند به اختلال های روان شناختی بیانجامد. این پژوهش با هدف تبیین اثربخشی بازی درمانی به شیوه تراپلی بر اضطراب کودک با والد انجام گرفت. روش: روش تحقیق در این پژوهش آزمایشی از نوع تک آزمودنی با طرح AB بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 5 تا 8 ساله بود که در سال 1400 در مرا کز روان شناسی شهر تهران حضور داشتند . از بین آنها تعداد 3 کودک )دو پسر و یک دختر ( براساس ملاک های ورود و خروج و به شیوه نمونه گیری هدفمند گزینش شدند. مداخله تراپلی برای هر کودک در 21 جلسه اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل فرم روش تعاملی مارشاک، مقیاس اضطراب کودکان )اسپنس، 1997 ( و سیاهه ی رفتاری تراپلی )محقق ساخته( بود. تحلیل دیداری داده ها در دو سطح درون موقعیتی و بین موقعیتی انجام گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مداخله بازی درمانی به شیوه تراپلی به صورت معناداری اضطراب کودک با والد را کاهش می دهد ) 05 / .)P>0 نتیجه گیری: مطابق با یافته های پژوهش اثربخشی مداخله بازی درمانی به شیوه تراپلی بر کاهش اضطراب کودک با والد به تأیید رسید. بنابراین، این روش را می توان به عنوان یکی از درمان های مفید و کاربردی برای این کودکان درنظر گرفت .  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، اضطراب، بازی درمانی، تراپلی، کودک، والد

عنوان انگلیسی The effectiveness of play therapy with the Theraplay method on child's anxiety with parents
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and purpose: Disorder in attachment relationships can lead to psychological disorders by creating general anxiety and distrust in child. The present research aimed to effectiveness of play therapy with the Theraplay method on anxiety of children with parents. Method: Research method in this study was experimental of a single-subject with AB designs. The study population consisted of all children aged 5 to 8 years that attended psychological centers in Tehran in 2021. Among them, 3 children (two boys and one girl) were selected based on inclusion and exclusion criteria and by purposive sampling. Trapley intervention was performed for each child in 21 sessions. The research instrument was Marschak Interaction Method (2018) Spence Children Anxiety Scale (1997) and the Theraplay Behavioral Checklist (Made by a researcher). Data were analysed using visual analysis at both within-condition and between-condition levels. Results: The findings showed that the play therapy with the Theraplay method intervention significantly reduces the anxiety of child with parents (P< 0.05). Discussion and Conclusion: According to the findings of the research has been confirmed the effectiveness of play therapy with the Theraplay method intervention on reducing the anxiety of child with parents. Therefore, this method can be considered as one of the useful and applicational treatments for these children.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Anxiety , parents, Play therapy, Theraplay method

نویسندگان مقاله الهه ذکایی آشتیانی | Elahe Zakai Ashtiani
Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

سیامک سامانی | Siamak Samani
Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

نادره سهرابی | Nadereh Sohrabi
Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

بنفشه امیدوار | Banafsheh Omidvar
Department of Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1376-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره و مددکاری
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات