تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۷۰، صفحات ۷۷-۹۰

عنوان فارسی نگاهی به شرایط موجود آموزش تلفیقی- فراگیر از منظر معلمان رابط و پذیرا
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: آ گاهی از شرایط کنونی، به دنبال آن تصمیم گیری آ گاهانه برای ادامه مسیر و یا انجام اصلاحات لازم جهت بهبود وضع موجود از الزامات موفقیت آموزش تلفیقی- فرا گیر است؛ بنابراین پژوهش حاضر باهدف ارائه تصویری جامع از شرایط فعلی آموزش تلفیقی-فرا گیر انجام گرفت. روش: در این پژوهش توصیفی-پیمایشی، نظر 104 معلم پذیرا و رابط استان کردستان درباره شرایط دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی، با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته، بررسی شد. یافته ها: نتایج داده های پژوهشی نشان دادند که دسترسی نا کافی دانش آموزان با نیازهای ویژه به حمایت های آموزشی و توان بخشی، مناسب نبودن مدارس از نظر فیزیکی، زیاد بودن تعداد دانش آموزان کلاس ها، استفاده اندک معلمان از روش های تدریس متنوع و راهبردهای پژوهش محور، مشارکت کمتر دانش آموز با نیازهای ویژه در برنامه های مختلف مدرسه از کاستی های وضعیت موجود آموزش تلفیقی-فرا گیر هستند. همچنین مشارکت اندک این دانش آموزان و والدین آنها در تصمیم گیری های مؤثر در زندگی خود، شاد نبودن و لذت نبردن از کلاس در بیشتر اوقات، انتظار کمتر معلمان و کارکنان مدرسه از دانش آموزان با نیازهای ویژه و نحوه ی کار معلم رابط با این دانش آموزان هم از دیگر مسائل شرایط فعلی آموزش تلفیقی-فرا گیر هستند که نیاز به اصلاح و تجدیدنظر دارند. برخی از یافته ها از نقاط قابل قبول شرایط موجود حکایت دارند ازجمله اینکه متناسب سازی های ارزشیابی تحصیلی دانش آموز با نیازهای ویژه اغلب موجب تغییر استانداردهای مورد انتظار نمی شوند و همچنین برنامه درسی تا حد قابل قبولی دانش آموزان را برای حضور در جامعه و زندگی با سایر افراد آماده می کند. بعلاوه اینکه دانش آموزان با نیاز ویژه در کلاس و مدرسه عادی 2 یا 3 دوست صمیمی دارند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر حا کی از آن است که آموزش تلفیقی-فرا گیر در برخی از جنبه ها تا رسیدن به نقطه مطلوب خود راه زیادی در پیش دارد که در پایان توصیه هایی در جهت بهبود وضع موجود و رفع کاستی های آن ارائه گردید.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آموزش تلفیقی- فرا گیر، دانش آموزان با نیازهای ویژه، کاستی ها و نقاط قوت ، معلمان رابط و پذیرا

عنوان انگلیسی A look at the current situation of Inclusive-integrated education from the interface and receptive Teachers perspective
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and Purpose: Awareness of the current situation, followed by an informed decision to continue the path or make the necessary reforms to improve the current situation is a requirement for the success of integrated-inclusive education. Therefore, the present research was conducted with the aim of providing a comprehensive picture of the current conditions of integrated-inclusive education. Method: In this descriptive-survey study, the opinions of 104 interface and receptive teachers of Kurdistan province about the conditions of students with special needs in regular schools, were investigated by a researcher-made questionnaire. Results: Findings showed that inadequate access of students with special needs to educational and rehabilitation support, inadequacy of schools physically, high number of students in classes, low use of various teaching methods and research-oriented strategies, less participation of students with special needs in various school activities, are as shortcomings of the current situation of integrated-inclusive education. Also, low participation of students with special needs or their parents in effective decisions in their life, dissatisfaction and lack of enjoyment of being in the classroom most of the time, less expectations of teachers and school staff from students with special needs, How the interface teachers works with these students are another issue of the current situation of integrated-inclusive education that needs to be corrected and revised. Some of the findings indicate acceptable points of the current situation, including that adaptations of student assessment of special needs often do not change expected standards and also the curriculum reasonably prepares students to participate in society and live with other people. In addition, students with special needs have two or three close friends in the regular classroom and school. Conclusion: The results of the present study indicate that integrated-inclusive education in some aspects has a long way to go to reach the desired point, which in the end provided recommendations to improve the current situation and eliminate its shortcomings.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, integrated-inclusive education, interface and receptive teachers, shortcomings and strengths, Students with special needs

نویسندگان مقاله ناصر غلامی | naser gholami
آموزش و پرورش


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3190-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تلفیقی فراگیر
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات